hoe kan het dat als je goed aan de smaak van iets denkt, je de smaak een soort kan denken?

als ik bijv. aan een aardbei denk kan een soort denken hoe het smaakt.
ik bedoel je proeft toch niet met je hersenen??

en zou je jezelf ook een andere geur bij iets aanwennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

nou als je iets proeft dan ervaar je dat als lekker of vies je denkt miss dat je sommige dingen beetje lekker vind maar je hersens maken alleen onderscheid tussen die twee dus als je denkt aardbei dan reageren je hersens meteen op lekker en heb je een idee van de smaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je 'proeft' wel met je hersenen.
Je hersenen slaan smaken en geuren op. Net als herinneringen en trauma's.

Op hem moment dat je aan dat ene product denkt, weten je hersenen precies aan te geven wat de smaak, geur en kleur is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zitten zo in elkaar dat ze verbindingen gaan leggen met andere zaken. Je zou het ook wel brainstormen kunnen noemen. Wij associëren voorwerpen met elkaar. Al onze zintuigen spelen daarbij een rol. In onze hersenen plaatsen wij het in hokjes. Soms blijven de gedachtes, gevoelens enz. zo goed hangen dat we het kunnen herbeleven. Vaak is de geur of smaak niet zo intens als in de werkelijkheid. Denk ook maar aan trauma's. Mensen kunnen die ook herbleven en dezelfde emoties erbij voelen.

Dus alles wat je meemaakt (prikkels die door al je zintuigen worden opgevangen) worden in hokjes geplaatst. Sommige dingen kun je weer naar boven halen. Het zijn dat vooral de herinneringen die jij leuk of lekker vind of die jij al heel vaak hebt meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen verzameld alle prikkels en verwerkt dit tot zien, horen, voelen, smaak, enz.
Net zoals je ogen. Die zien niets, die meten alleen maar licht en verdeelt dit over de 'pixels' van de ogen. Die maken hiervan een signaal met informatie.
Je hersenen interpreteren dit allemaal in een beeld. Veelal via associaties.

Dus je hersenen (en jij dus) kunnen ook die informatie 'verzinnen', zonder die zintuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je onthoudt de smaak, zo weet je de volgende keer dat je iets maar beter niet kunt eten omdat het niet lekker was. Je hersenen associeren heel veel wat dat betreft. Eet een kop tomatensoep, en daarna krijg je hoofdpijn (hoeft niet eens van de soep te zijn), de volgende keer dat je tomatensoep eet zul je aan die hoofdpijn denken, en de soep laten staan.
En rookte je opa een bepaald soort pijptabak, dan zul je als opa al 10 jaar dood is nog aan hem denken als je die tabak ruikt
anneliez