Heeft fruit eten(met name peren)invloed op je suikerspiegel ?

Als je diabetes hebt,is mijn vraag: hoeveel fruit en welke fruitsoorten mag je per dag eten? peren hebben die extra invloed op je suikerspiegel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

In fruit zitten suikers, en suikers hebben invloed op je suikerspiegel.

Suiker komt in je bloed voor in de vorm van glucose. Wanneer je suiker tot je neemt in de vorm van sacharose of glucose, kan het snel worden opgenomen in je bloed. Deze hebben dus ook veel invloed op de suikerspiegel: Ongunstig voor diabetici, tenzij ze dringend suikers nodig hebben, door een te laag bloedsuikergehalte.

In fruit zoals appels en peren zit een hoog gehalte fructose. Deze vorm van suiker heeft als gunstig effect voor diabetici dat het langer duurt voor de suikers opgenomen kunnen worden. Daardoor schommelt de bloedsuikerspiegel minder, dan wanneer men sacharose of glucose tot zich neemt.

Fructoserijke vruitsoorten zijn appels, peren en druiven en bevatten veel "langzame suikers".
Sinaasappels en bananen hebben evenveel "langzame" als "snelle" suikers.
kiwi's en kersen bevatten voornamelijk glucose, en zijn dus een snelle energieleverancier, ongunstig voor diabetici, wat betreft de schommeling van de suikerspiegel.

Dit betekent niet dat je ongelimiteerd peren kunt eten wanneer je diabetes hebt. Glucose kan door de lever namelijk worden omgezet in het onschadelijke glycogeen, terwijl fructose door de lever wordt omgezet in vet, voornamelijk buikvet, wanneer er zich een overschot van bevindt in het bloed.

Dus: Snoep verstandig, eat an apple a day, of een peer, maar niet meer dan twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb te horen gekregen van mijn diabetes-hulpverlener, dat je niet meer dan de aanbevolen 2 porties fruit per dag mag eten.. vooral fruitsappen en smoothies bevatten veel te veel suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is juist verteld dat 3 kiwi's per dag goed zou zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fruit dat minst invloed heeft op de onze suikerspiegel (<10 gr kh per portie)

abrikozen
braambessen
frambozen
blauwe bosbessen
cavaillon
honingmeloen
pompelmoes
papaya
perziken
aardbeien

Fruit dat meer koolhydraten bevat:

bananen
druiven
peren
vruchtensappen
gedroogde fruitsoorten

2 stuks fruit per dag mag altijd, wil je meer fruit eten, kies dan fruit uit de bovenste rij, deze bevatten minder koolhydraten.