Is het waar dat je bananen niet in een fruitschaal mag leggen bij ander fruit? Zo ja waarom is dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.2K

Het beste antwoord

Doordat de banaan een soort stofje afscheidt dat ervoor kan zorgen dat ander fruit te snel rijp wordt het meestal apart gelegd. Zelf heb ik een fruitschaaltje op een groter bijbehorend bord; Fruit in schaal, schaal op het bord en bananen op het bord om schaal heen gelegd..
Je kan het zelf uitproberen of het zo is: fruit kopen en over twee schalen verdelen, alleen de één zonder bananen en de ander met. De schalen wel redelijk dicht bij elkaar zetten om zoveel mogelijk andere invloeden uit te sluiten. (licht, warmte,vocht)
Zo kan je zelf ontdekken of het verstandig is bananen bij ander fruit te leggen :-)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk idee, maar ik denk dat het niet werkt, want ze zeggen dat je zelfs je vaasje bloemen beter niet in dezelfde ruimte kunt zetten waar de bananen liggen en die vaas staat toch meestal niet pal naast de fruitschaal. Maw: ik denk dat de onderlinge afstand niet uitmaakt in dit experiment, dan zou je de banaanloze schaal in een andere ruimte moeten zetten.
Kristal
13 jaar geleden
Ah, ja ik begrijp wat je bedoelt, ik wist niet dat het zo ver ging.
Maar dan zou in die andere ruimte wel hetzelfde licht en dezelfde temperatuur moeten zijn.

Andere antwoorden (4)

Omdat het dan sneller kan Beschimmelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag dat, als jij dat wil, doe je dat. Er is ook geen enkele reden om het te laten.
Ik denk dat het misverstand er uit voortkomt dat er sommige fruitsoorten zijn die sneller rijpen als ze bij elkaar in de buurt liggen. Kiwi / appel is een bekende.
Maar ik heb mijn bananen altijd in de schaal bij het andere fruit, zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
dan eet je gewoon je fruit snel genoeg op voor het kan overrijpen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar fruit is toch niet bedoeld om wekenlang als decoratie te dienen ;-)
Voor de bananen is het niet erg. Ander fruit kan er sneller van gaan rijpen en evt bederven. Bananen scheidden een soort gas uit wat hiervoor zorgt.

Wil je juist dat je andere fruit gaat rijpen bijv kiwi's: doe ze in een plastic zak met een banaan en ze zullen eerder zacht worden. Maar dat is maar een tip, dat was je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bananen scheiden tijdens het rijpen ethyleen uit.
Dit gas veroorzaakt snellere rijping van ander fruit.

Echter, in een open fruitschaal met de bananen een beetje bovenop valt het effect wel mee.

Ik deed zelf altijd onrijpe avocado's in een plastic zak samen met 1 banaan, na een halve dag voel je duidelijk verschil (tegenwoordig heb je die gelukkig eetrijp als je haast hebt).

Maar als je een paar behoorlijk rijpe peren hebt zou ik de bananen daar toch maar niet tegen aan leggen
amigo