Het woord "frites"(uit de franse taal) duidt op de bereidingsvorm, namenlijk in heet vet gebakken. Eigenlijk heet het dus Pommes Frites
Aangezien we de belgische naam voor aardappel gebruiken,"patat", heeft het produkt de naam patat friet gekregen, wat in de spreektaal gesplitst wordt in "frietje" of "Patatje".
In duitsland zegt men "Fritten". In Engeland "Fries". Dus veelal de bereidingsvorm als naam van het produkt, en men begrijpt toch wat er bedoeld wordt.

Er is dus geen verschil tussen het produkt patat of friet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

In België zeggen ze patatten, en in nederland frieten.
volgens mij niet veel verschil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Sandra, het is andersom, in Vlaanderen zijn het frieten. Zelfs in Den Bosch zegt men geen patat. Patat of patatfriet is voor boven de rivieren. McDonald bakt frietjes
Patat en friet zijn waarschijnlijk ontstaan in België, de naam is afkomstig van gefrituurde aardappels, in het (oud) Frans patates frites. In het Nederlands maken we ons er makkelijk van af door maar een van beide woorden te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hollanders zeggen patat, en belgen zeggen friet.
verder hebben we het over hetzelfde, nl gefrituurde reepjes aardappel.
14 jaar geleden
In NL wordt patat en friet allebei gebruikt voor "patates frites". In Vlaanderen wordt alleen friet gezegd. Een patat is daar een aardappel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Patat" is het woord dat in de randstad wordt gebruikt voor een buil friet. Net zoals ze daar "biertje" zeggen tegen een pilske.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen verschil of je moet die heerlijke dikke friet in Belgie patat willen noemen zoals je de hele dunne friet franse frietjes noemt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dunne friet is juist lekkerder... Want dikke friet is niet goed gaar in 't midden.
patat is van boven de rivieren en friet is gebruikelijk in het Ziuden des lands...
evenzo heet een snackbar in het zuiden een friettent, frituur of frietkot...

lees het maar eens na op wiki...

....friet is bekend onder diverse benamingen die in verschillende delen van het Nederlandse taalgebied gebruikelijk zijn. In het oosten en de drie zuidelijke provincies van Nederland spreekt men van friet en in Vlaanderen wordt meestal van frieten, frietjes of fritten gesproken, terwijl in de rest van Nederland men het meestal over patat heeft. In Noord-Holland en Utrecht raakt de benaming Vlaamse friet echter steeds meer in zwang. Andere benamingen zijn patates frites en frites.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onlangs heeft Fok! dit onderzocht. (zie bron, onder aan de pagina kan je doorklikken naar het volgende deel)