Wat zijn de voor- en nadelen van Raw Food?

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het alleen maar voordelen heeft. De mens is sinds de ontdekking van het vuur zijn eten gaan verhitten. Waarom zou raw food dan alleen maar voordelen hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat zie je goed, dat je je niet kunt voorstellen dat er alleen maar voordelen aan zijn. Er zijn zelfs risico's aan verbonden en dat zou bij mij al de doorslag geven er nooit aan te beginnen!

Veel voedingsmiddelen zijn namelijk giftig wanneer ze niet verhit worden. Dit zijn bijv. spruitjes, boekweit, aardappelen, peulvruchten, kidneybonen, pastinaken, rauw vlees en onverhitte melk.Ook rauwe eieren kunnen leiden tot voedselvergiftiging.

Recente wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat raw-foodisme bepaalde slechte gevolgen kan hebben voor het lichaam. Zo zou er botontkalking (osteoporose),
uitblijven van menstruatie en tanderosie kunnen ontstaan.
Bij kinderen dreigt groeiachterstand en ook ondergewicht vormt een risico. Het lichaam zal ook gebrek krijgen aan belangrijke stoffen zoals vitamine B12. Vaak is er bij raw-foodisten een gebrek aan calcium en ijzer.

Het heeft wel enkele voordelen zoals het tegengaan van obesitas en een hoge bloeddruk. Ook is er minder kans op
borstkanker, fibromyalgie en reuma.

Het heeft dus wel enige voordelen, maar is over het algemeen niet goed voor de gezondheid. het kan zelfs leiden tot ernstige ondervoeding. Daarom is het ook afgeraden door het Voedingscentrum in Nederland om alleen rauw voedsel te eten.

Toegevoegd na 3 dagen:
Het is zelfs zo dat sommige groenten gekookt (eigenlijk is wokken beter vanwege het vit. B1 en -C verlies) moeten worden opdat de vitamines en mineralen beter opgenomen worden, doordat de harde celwand tijdens het koken wordt afgebroken. Te denken is aan beta-caroteen bij worteltjes en spinazie.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is meteen klaar en er zitten misch ook nog goeie bacterien in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier een website erover: http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=103&id=331&page=9 een voorbeeld van een nadeel is dat sommige vitamine beter opgenomen kunnen worden als ze gekookt zijn. Voordelen zijn er natuurlijk ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordeel: bij het kookproces gaan er belangrijke voedingsstoffen verloren. Denk bijvoorbeeld aan vitamines. Bij raw food voorkom je dit verlies.

Nadeel: het kookproces doet ziektekiemen doden. Tevens zijn sommige voedingsmiddelen beter te verteren, als ze eerst gekookt zijn.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Nog een nadeel, is dat sommige rauwe groenten niet gemakkelijk verteerbaar zijn (bijv. sommige koolsoorten of rauwe noten), met als gevolg een opgezet (opgeblazen) gevoel en veel winderigheid.