Hoe heet wordt inductie irt koken op gas.

Afgelopen week gekookt op inductie en verbaasde mij erover dat een pan koud water in ongeveer 40 seconden kookt, bij koken op gas duurt dit ongeveer 10 keer zo lang, daarom deze vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Bij een inductiekookplaat zit de warmtebron aan het gehele oppervlakte van de bodem van de pan en bij een gaskooktoestel heb je een paar vlammetjes die de pan verwarmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inductie werkt met een snel wisselend magnetisch veld onder een glasplaat. de bodem van een pan moet van een magnetisch metaalsoort zijn. de gehele bodem van de pan wordt zeer snel opgewarmd door het wisselende magnetisch veld van de inductie plaat.
m.a.w. er gaat vrijwel geen energie verloren en de hele bodemplaat wordt verwarmd. daarom kookt je ater zo snel t.o.v. gas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Zie het alsof de pan verandert in een waterkoker waarbij bijna alle energie wordt gebruikt (de meeste energie die verloren gaat, gaat als warmte via de buitenkant van de pan).