Zijn bruine boterhammen, voedzamer als witten?

boterhammen
lekker
bruin
wit
voedzamer

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En WITTE!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha: trefwoorden "broodbakmachine" haha geniaal

Antwoorden (5)

Ja! Witbrood bevat alleen bloem. Er word alleen het binnenste van de tarwekorrel gebruikt. Alle voedingstoffen worden verwijderd. Bruinbrood daarentegen bevat meer vezels die o.a belangrijk zijn voor je darmen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel dus alle voedingsstoffen van de tarwekorrel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Kijk wel dat er volkoren brood op staat. Brood kan ook bruiner gemaakt worden door stofjes toe te voegen.
bamibal
13 jaar geleden
"Alle voedingstoffen worden verwijderd" is natuurlijk niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voedingsstoffen van de tarwekorrel bedoel ik daarmee!
Wat is gezonder: witbrood, bruinbrood of volkorenbrood?

Witbrood bevat dezelfde soorten vitamines, mineralen en voedingsvezels als bruin- en volkorenbrood. Alleen bevatten bruin- en volkorenbrood méér van deze belangrijke voedingsstoffen. Dit komt doordat deze broodsoorten van respectievelijk tarwe- en volkorenmeel zijn gemaakt. In deze meelsoorten is (bijna) de gehele tarwekorrel verwerkt. Het grootste deel van de vitamines, mineralen en voedingsvezels bevindt zich in de zemel (de buitenste laag van de korrel). Witbrood wordt gemaakt van bloem, dit is het (fijngemalen) middelste gedeelte van de tarwekorrel.

Witbrood is door de aanwezigheid van veel belangrijke voedingsstoffen gezond te noemen, bruinbrood is gezonder en volkorenbrood is het gezondst.

Hoewel het wel minder makkelijk gaat, kunnen mensen die alleen witbrood eten door gevarieerd te eten voldoende vitamines, mineralen en voedingsvezels binnenkrijgen. Wel zullen zij dan veel andere vezelrijke producten, zoals groente en fruit, volkoren pasta, zilvervliesrijst, noten, zaden, peulvruchten en losse tarwezemelen (bijv. door de melk, yoghurt of pastasaus) moeten gebruiken. Ook kun je kiezen voor witbrood verrijkt met voedingsvezel als je niet van bruin of volkorenbrood houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je heb nu wel dat witbrood van blueband dacht ik..? Dat is wel hetzelfde toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het van BlueBand is, maar er is tegenwoordig wit brood waar de makers van zeggen dat het even gezond is als bruin brood, omdat er vezels aan toegevoegd zijn. Alle mineralen die verloren zijn gegaan, worden echter niet toegevoegd; dus is het nog steeds niet zo gezond als bruin brood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BlueBand heeft het en Becel. En gewoon volkoren brood is goedkoper en lekkerder (wat mij betreft).
in feite is brood gemaakt uit witte bloem minder voedzaam dan brood gemaakt uit bruine bloem.
witte bloem is bloem uit tarwe zonder pel. Het wordt nadien gebleekt, zodat het mooi wit is en mooi wit brood geeft.
bruin brood zou eigenlijk geheel of gedeeltelijk nog ongepelde tarwe moeten bevatten. maar ondertussen is daarin ook veel bedrog : allerlei middelen waarmee brood ogenschijnlijk bruiner wordt maar die niks te maken hebben met tarwepel (bv . mout).
tegenwoordig is bijna alle bloem op de één of andere manier gemanipuleerd. goed en voedzaam brood hoort vast te zijn, en bijna alle brood kan je met je vingers reduceren tot een platte smurrie. ook volkorenbrood is niet altijd meer wat het hoort te zijn, en de gezonde vijfgranen en zesvezels en zevenvitaminen zijn ook vaak nep.
voor goed brood ga je best naar de biowinkel en kiest daar voor brood van geheel of gedeeltelijk ongepeld tarwe. je betaalt daar wel meer, maar je kan met veel minder brood je maag vullen. van gewoon wit brood kan je nl; blijven eten zonder een gevoel van voldaanheid.
vooral zuurdesembrood of natuurdesembrood scoren goed in voedzaamheid. je moet wel van de smaak houden natuurlijk, maar je lichaam kan dit brood veel beter opnemen dan gistbrood.
dus het antwoord op je vraag is ; ja, maar let er wel op dat je kwalitatief bruin brood koopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het hebt over hoeveelheid energie in 1 boterham, dan zit er in een witte boterham meer energie. Maar in bruin, of nog beter volkoren, zitten veel meer vitaminen en mineralen. Ook daar heeft je lichaam behoefte aan. Als je alleen wit brood eet, blijf je hongerig zolang het tekort aan vitaminen en mineralen niet is aangevuld.

Eet smakelijk!