In de avond nog wat eten

Wat ik me afvraag, je hoort weleens dat in de avond nog iets eten slecht voor je is omdat je lichaam dit puur al vet zou opslaan. Maar ik heb ook weleens gehoord dat het niks uit maakt of je nou nog wat eet voor je naar bed gaat... Wie weet hier meer over? Waarom zou het slecht zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is veel discussie over de invloed van het eten laat op de avond of 's nachts op overgewicht. De ene groep experts zegt dat het niets uit maakt, het gaat volgens hen immers om het totaal aan calorieen dat je op een dag binnen krijgt.

De tweede groep kreeg recentelijk steun vanuit een onderzoek beschreven in het vakblad Obesity van de Amerikaanse Northwestern University. Uit het onderzoek blijkt dat muizen die overdag eten kregen (terwijl ze normaal ‘s nachts eten) dubbel zoveel gewicht aankwamen als muizen die op het normale tijdstip aten. De vraag is echter of voor mensen hetzelfde geldt. Is het zo dat op het moment dat het bioritme van mensen zich ingesteld heeft op slapen, eten kan leiden tot overgewicht? Het bewijs is er niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb wel eens gehoord dat als je slaapt dat je spijsvertering dan langzamer werkt en dat je zo meer vet in je lichaam krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de avond komt je lichaam tot rust en gaat je verbranding omlaag. Dus na 8 uur eten zorgt ervoor dat je voedsel niet goed verbrandt en zich sneller omzet in vet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin.
Slecht is het niet, want dan zouden mensen in de nachtdienst heel ongezond moeten zijn.

Laat in de avond eten is geen probleem als je maar niet direct daarna gaat slapen. Met een volle maag slapen kan nog wel eens voor een onrustige nacht zorgen. Je organen functioneren tijdens de slaap op een laag pitje, vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gaat slapen worden bijna al je functies op een laat pitje gezet zodat je lichaam zoveel rust als mogelijk kan benutten, als je dan voor het slapen gaan nog veel gaat eten(heb ik het niet over een snoepje) dan word je spijsvertering weer in gang gezet om dat voedsel te verwerken waardoor er dus energie verloren gaat in je slaap. Door die verminderde energie kan je dus problemen krijgen in je slaap(kan, hoeft dus niet).
Die problemen kunnen inhouden dat je wakker word omdat je honger heb, maar ook simpelweg omdat je niet genoeg REM slaap heb gehad tijdens je nachtrust. De REM-slaap is het belangrijkste deel van je nachtrust waarin je de meeste van je herinnering opslaat, dan krijg je dus niet genoeg slaap om alles te verwerken waardoor je dus weer problemen krijg de volgende dag.