Hoe komt het dat van het eten van een zuur snoepje je oorlelletje warm gaat aanvoelen?

Ik heb dit dus al heel lang. Eet ik het snoepje rechts in de mond, voelt mijn rechter oorlelletje warm. En voor links hetzelfde. Enkele seconden na het eten verdwijnt dit weer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het snoepje midden in de mond houdt, wordt er dan ook ergens een lelletje warm?

Antwoorden (3)

Dat zit tussen je "oren" haha. Maar het is wel zo :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja lastig, je beeld het je waarschijnlijk in. Meer heb ik niet te melden ;)
Het zuur prikkelt je zenuwen zo erg dat een van de drielingzenuw (deze bevindt zich in je gezicht) overprikkeld raakt. Omdat deze zenuw via je kaak langs je oor gaat, voel je je oorlelletje warm worden.

Nadat de prikkel is afgenomen is dat weer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las eens en keertje in de Quest dat je zuur kijkt van zo'n snoepje als reactie van je hersenen om je tanden te beschermen. Je wangslijmvlies komt zo dichtbij je tanden en beschermt dus. Misschien heeft dit ermee te maken...?
Bronnen: