Hoe gezond is fruit in blik?

Verse fruit is natuurlijk gezond voor je lichaam.
Maar hoe zit het met fruit dat uit blik komt?
Hoe (on)gezond is dat?

Toegevoegd na 53 minuten:
Verbeter me als het niet klopt maar fruit in blik
word vaak bewaard op kamertemperatuur. (toch?)
Word de kwaliteit van het fruit in het blik dan ook minder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Kijk eens naar deze aflevering van de Keuringdienst van Waarde........ en verbaas je over mandarijntjes in blik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit proces ook gaande bij fruit als Lychees ,
cocktail fruit en dus alle andere fruit zonder vel in blik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Fruit verliest door het inblikken vooral vitamine C. Hoeveel is afhankelijk van de productiemethode. In 100 gram verse aardbeien zit ongeveer 60 milligram vitamine C, in 100 gram aardbeien uit blik nog maar de helft. Ook bij andere vruchten halveert het inblikken de hoeveelheid vitamine C. Ananas gaat van 25 milligram naar 13 milligram vitamine C per 100 gram. De vitamine C in mandarijnen gaat terug van 30 milligram naar 15 milligram per 100 gram.
Het is dus niet zo gezond als vers fruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het blijft dus gezond? Er zit geen toegevoegde suiker of iets dergelijks erin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in ieder geval niet ongezond, maar als je goed op de blikjes leest bij ingredienten zul je al snel tot de conclusie komen dat bijna al het ingeblikt fruit........ siroop, oftewel puur toegevoegde suiker bevat. Zo gezond is het dus niet. Maar echt ongezond ook niet, tenzij je er blikken vol per dag van eet...overal waar te(veel) voor staat is natuurlijk niet gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mariejose knipt en plakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lang niet altijd, maar als een bron wordt vermeld meestal wel. Maar wie doet dat niet???????
Aan fruit in blik is meestal suiker of suikerstroop toegevoegd. Dat maakt het ongezonder dan vers fruit. Wat je dan het beste kunt nemen is ananas op ananassap. Want ananas bevat vers zoveel vitamine C, dat daar in blik ook nog behoorlijk wat van over is.

Toegevoegd na 2 uur:
De meeste fruitsoorten krijgen in blik een hittebehandeling. Op die manier worden schadelijke micro-organismen en enzymen vernietigd. Daarom kunnen de blikken bewaard worden bij kamertemperatuur.
Amadea
13 jaar geleden
Fruit uit blik is lekker, maar ongezonder dan vers.
In blik zitten div. toevoegingen en door t blikvoer kom je vitamines tekort (C voornamelijk).

Beste is (en vaak ook goedkoper) om vers fruit te kopen, je hebt dan optimaal vitamine C die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee helemaal niet
Het is chemisch