Waarom is kaas van koeienmelk geel en van geitenmelk wit?

Zitten er misschien kleurstoffen in kaas gemaakt van koeienmelk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Bij fabriekskazen wordt inderdaad caroteen/annato toegevoegd, voornamelijk omdat de melk die gebruikt wordt van koeien komen die geen goede voeding krijgen. "normale" koeien eten gewoon gras, daar zit luteine in, en dit is een carotenoide. In geitenmelk bijvoorbeeld zit geen luteine, omdat geiten dit omzetten in vitamine A, en dit dus niet in de melk terecht komt. Daarom zijn geitenkazen wit, en koeienkazen geel.

ikzelf de kaaskenner
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kaas is ook niet geel.
Kaas wordt geel van anatto, gewonnen uit de bloemen van de Zuid-Amerikaanse struik Bixa.
Ze doen er dus een stofje doorheen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geitenkaas is witter van kleur dan kaas gemaakt van koeienmelk. Dit komt doordat geiten alle caroteen (bevat oranje kleurstof) uit het voer in hun spijsverteringskanaal omzetten in vitamine A. De vetzuurmoleculen in geitenmelk zijn kleiner dan in koeienmelk, waardoor geitenkaas lichter verteerbaar is.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kaas van koeienmelk is niet altijd geel. Brie komt namelijk ook van koeien en is niet geel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op de kaasboerderij van Leen en Lucie van Zelderen in Jouswier wordt de melk die de koeien produceren op ambachtelijke wijze tot kaas verwerkt. De koemelk wordt niet ontroomd en niet gehomogeniseerd, zodat er niets van het karakteristieke aroma verloren gaat. Mede door de grote variatie in vegetatie van zeeaster, spurrie, goudknopje, zeebies en vele andere kruiden, zijn de Van Zelderens in staat kaas te maken met een veel vollere smaak dan de monotone smaak van fabriekskaas.

In de kaas zit geen kleurstof. Kaas die ’s winters wordt gemaakt is daardoor bleker van kleur dan kaas die in de zomer wordt gemaakt. Bij de ambachtelijke boerderijkaas van Leen en Lucie wordt dit verschil echter gekoesterd en niet met kleurstof weggepoetst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen de kaas die van geitenmelk is gemaakt, ziet er anders uit dan de kaas van koeienmelk. Geitenkaas is namelijk witter. En dat terwijl geiten en koeien hetzelfde voedsel eten.

Het heeft te maken met de maag van de geit en de maag van de koe. Geiten en koeien eten allebei voedsel waar de stof caroteen in zit. Alleen geiten zetten de gele kleurstof caroteen om in vitamine A. De gele kleurstof kan niet meer in de kaas terecht komen.

Koeien zetten de gele kleurstof caroteen niet om en die kleurstof komt ook in de kaas terecht. Daarom is kaas van koeienmelk geel en is geitenkaas wit.

Geitenkaas is ook minder vet en lichter verteerbaar dan de kaas van koeienmelk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger liepen de meeste koeien gewoon lekker te grazen in de wei,kaas die van deze melk gemaakt werd,had van nature een roomgele kleur.Gingen ze in de winter op stal,kregen ze hooi te eten,en was dekaas van deze melk bijna wit.Aangezien de consument gewoon een kleurtje aan de kaas wil hebben,werd er kleurstof aan de melk toegevoegd.Tegenwoordig staan de meeste koeien op stal,en krijgen ze buiten de hooi,en gras ook nog brokken bijgevoerd,dus wordt er weinig natuurlijke kleurstof geproduceert,dus bijkleuren die kaas.
De geitenkaas was altijd al wit,omdat de geitjes de kleurstof die in gras zit lekker zelf gebruiken.De consument weet niet beter dus geitenkaas hoort wit te zijn.