Volgens het Etymologisch woordenboek van het Nederlands komt het woord van het Italiaanse tosti - geroosterde sneden brood - dat een 'veritaliaanst' meervoud van het Engelse toast is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graaf Tosti runde aan het Comomeer een klein hotelletje. Daarnaast was hij uitvinder. Hij ontwierp onder meer een machine om servetten te vouwen en een marmeladedispenser. Op een dag liet hij per ongeluk zijn
kaassandwich vallen in een broodrooster die hij zojuist had uitgevonden, een soort lopende band die boterhammen langs verwarmingselementen voert en die je tot op de dag van vandaag nog aantreft in hotels. De tosti zoals wij die kennen was geboren. Zijn laatste uitvinding werd hem in 1952 fataal. Tosti diende zichzelf een dodelijke stroomstoot toe bij het uittesten van een elektrische badschuimklopper.

Toegevoegd na 41 minuten:
tosti is dus een eponiem; vernoemd naar een persoon.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verhaal, maar ik geloof er niet veel van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger heten het geroosterd maar toen was alles zwart dus pakten ze ingrediënten en folie en toen verbranden het niet meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De herkomst van het woord tosti maakt de wordingsgeschiedenis van de getoaste sandwich nog ondoorgrondelijker. Het woord tosti komt uit het Italiaans. Tosti is meervoud van tosto, dat weer is afgeleid van tostato. Dat is het voltooid deelwoord van tostare, wat roosteren betekent. Wonderwel gebruiken de Italianen hun ‘eigen' woord tosti niet. Het door ons gebruikte woord toast hebben we uit het Engels geleend en betekent eveneens ‘geroosterd'.