Omdat peper en zout de smaak wat sterker maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, die veránderen smaak. Vooral zout versterkt de smaak van het eten waar het op zit. Met andere woorden: een patatje met zout smaakt uitgesprokener naar gefrituurde aardappel. Gooi je op datzelfde patatje kaneel, dan proef je alleen nog maar kaneel.
Zout: omdat het een vrijwel smaakloze smaakversterker is, al in gebruik sinds het zouten van voedsel voor conserveren.

Peper is er in de 17e eeuw bijgekomen dankzij de "franse keuken". Peper is volgens koks namelijk het enige kruid dat de smaak van het gerecht niet verbergt of veranderd als het wordt toegevoegd.

Vandaar dat deze samen worden gebruikt in de keuken (en op tafel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Peper en zout zijn geen kruiden, maar versterken smaken zonder zelf al te opdringerig te zijn. Daarom zijn we er zo aan gewend dat veel mensen nauwelijks meer zonder kunnen.
Specerijen en kruiden worden ook gebruikt maar kennen meestal specifieke toepassingen, kaneel doe je meestal niet in de boerenkoolstamppot, oregano meestal niet bij bietjes, bijvoorbeeld (maar een beetje experimenteren kan verrassend lekkere resultaten geven!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij niks, maar ik moet zeggen dat ik een tijd zat te denken waar oregano nou niet bij zou passen ;-)
Voor mij, en veel andere mensen, zijn peper en zout de basiskruiden. Denk bijv. aan een (gebakken) eitje en wat je er op doet. En aardappelen (daar hoort zout op).
Dus ja, dit zijn de basiskruiden omdat je ze gebruikt bij basis produkten. Bij "afwijkende"produkten gebruik je ze ook maar voeg je meerdere specerijen toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Peper zal een meerwaarde geven aan de maaltijden.

Zout wordt van oudher gebruikt omdat er vroeger geen
frigo's bestonden. Daardoor was het heel moeilijk om voeding lang te bewaren.
Bij de bereiding ervan deed men er zout bij.
Om niet te proeven dat het al rot was.