Jazeker!
In het boek ”Het mysterie van de reuk”, door Joke Boon wordt beweerd dat de smaak voor 90% wordt bepaald door de reuk. Of het ook werkelijk 90% is kan ik niet beoordelen, maar ik heb wel vaker gehoord dat de smaak in ieder geval voor een heel groot gedeelte wordt bepaald door de reuk.

Dat kun je zelf ook wel een beetje nagaan: denk aan kinderen die iets niet lusten, en toch moeten eten, en het dan met de neus dicht opeten. Denk aan wijnkenners die als ze een glas wijn beoordelen, eerst wat schudden met het glas om de aroma te laten ontsnappen, en ook aan hoe je eten smaakt als je snotverkouden bent. Dan smaakt het naar bijna niks.

Zonder overdrijving kun je nog wel verder gaan. Ook je zichtvermogen is belangrijk. Iets dat er niet smakelijk uitziet, smaakt ook minder goed. Smaak is per definitie subjectief, dus er hoeft nog niet eens iets daadwerkelijk aan de smaak veranderd te zijn, om het toch minder of beter te laten smaken. Fabrikanten van levensmiddelen en reclame-makers weten dat maar al te goed. Melk zit niet voor niets in een blauw pak. Melk uit een zwart pak, zal echt minder smakelijk zijn, terwijl het gewoon dezelfde melk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ook zonder neus kun je dingen nog proeven, maar je zult ze wel minder goed kunnen proeven dan wanneer je wel een neus hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reukzin is bij smaak uitermate belangrijk. Als je niets ruikt, proef je ook vrijwel niets. Je merkt alleen het verschil tussen flauw en heel pittig. En natuurlijk merk je het verschil in structuur van bepaalde produkten.
Als iemand je het verschil laat proeven tussen een glas water en een glas wodka zul je het ook merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en nee. ik ben nu snipverkouden en proef nog wel, maar ik gooi wel overal 2x zoveel chilisaus over, dus daar kanhet ook aan liggen. ff serieus, je proeft voor 60% met neus. koop maar eens niet giftige poepspray, ruikt echt niet lekker, en spuit het over je lievelingseten. je vind het niet lekker! zeker weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja want alleen zoet zout pittig zuur vet en hartig zijn smaken. de rest proef je dus dor hulp van je neus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel zo handig, zonder reukorgaan proef je veel veel minder... Ongeveer 85% van smaak wordt bepaald door reukorgaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal je vertellen, ik proef alles... en ik heb nog nooit van m'n leven iets kunnen ruiken. Dit heb ik m'n hele leven al!! Waarschijnlijk iets erfelijks, want mijn oma ruikt ook niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SmaakpapilUit Wikipedia, de vrije encyclopedie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Smaakpapil

lSmaakpapillen zijn zenuwuiteinden op de tong (anatomie) en worden door de stoffen in voedsel geprikkeld. De zenuwen sturen deze informatie door naar de hersenen. De hersenen vertalen dit als een smaakwaarneming, men proeft iets.

De mens kan met deze smaakpapillen vijf verschillende smaken onderscheiden: zoet, bitter, zout, umami en zuur. Alle typen papil kunnen die vijf smaken onderscheiden. Sommige mensen/wetenschappers zeggen dat 'pittig' ook een smaak is maar daar verschillen nog te veel meningen over

Voor de rest heb je echt je neus nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je hebt een neus nodig om dingen te ruiken