Ik hoorde laatst iemand beweren dat je van bedroven fruit een voedselvergiftiging kan krijgen.Is dit waar ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
25.6K

Het beste antwoord

Overrijp fruit, en dus ook bedorven fruit, zit vol met anti-oxidanten. Er is nog weinig aan onderzocht, maar het zou goed kunnen dat dit daardoor juist heel erg gezond is.

Als er echt goed schimmel opzit, kun je een voedselvergifitiging krijgen als je er veel van op eet. Maar een klein beetje schimmel kan geen kwaad. Dit is meer bij bedorven vlees, waar kleinere hoeveelheden wel problematisch kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Van bedorven eten kun je voedselvergiftiging krijgen. Fruit hoort daar ook bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van bedorven fruit zal je niets overkomen, hooguit dronken worden want er zit vaak alcohol in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van bedorven fruit kan je alleen een voedselvergiftiging krijgen (ook van niet bedorven fruit) als deze besmet is met een micro organisme dat giftige ( toxinen) stoffen uitscheidt.
In andere gevallen kan sprake zijn van voeselinfectie door micro organismen die ziekteverwekkende stoffen uitscheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er hooguit wat diarree van krijgen, maar geen voedselvergiftiging. Meestal wordt een voedselvergiftiging veroorzaakt door giftige stoffen of door infectieverwekkers zoals virussen, bacteriën of parasieten. Giftige stoffen zijn onder andere giftige pesticiden in bijvoorbeeld groenten en fruit. Maar pesticiden is iets totaal anders dan bedorven fruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een voedselvergiftiging zul je er niet van krijgen, misschien een klein beetje buikpijn, maar vooral zul je er dronken van worden, al dat gistende fruit...

Een hele leuke film waar dit bij dieren gebeurd is de documentaire "Animals are beautiful people" van Jamie van Uys.
Onderstaande link toont het stukje van de dronken dieren die teveel rottend fruit hebben gegeten (ongeveer vanaf 1 minuut tot aan het einde van het filmpje).

http://www.youtube.com/watch?v=NtPplZnPuMA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel leuk filmpje +1
Het meeste bederf zal vergisting zijn en dat is niet zo gevaarlijk, rotte plekken kun je wegsnijden, maar schimmel kan gevaarlijker zijn. Schimmel komt wel voor op citrusvruchten, maar die worden daar altijd voor behandeld dus de kans dat je het tegenkomt is (buiten koelkasten die al jaren niet zijn schoongemaakt) niet groot.