Hoe komt het dat iedere keer als ik een snoepje neem met mentholgeur/smaak ik standaard één keer moet niezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed dan ben ik niet de enige... Maar hoe komt dat!? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat maakt drie gekken met een 'gebrek' maar HOE komt dat dan!!!!

Antwoorden (1)

Wanneer je een geur waarneemt, doe je dat met je neus, waarin duizenden receptoren de geurmoleculen opvangen.
Wanneer deze verzadigd zijn van geurmoleculen, moeten ze worden schoongemaakt, om weer andere geuren op te kunnen vangen. Niezen is daarvoor een heel handig middeltje.
Dat het bij mentholgeur zo snel gebeurt, is omdat menthol een zeer vluchtige geurstof is, die dus veel moleculen je neus in brengt. Die raakt snel verzadigd, en wil zichzelf weer reinigen: je niest.