Wanneer is de beste leeftijd om alcohol te drinken?

Ik vroeg me al heel lang af wanneer je het best kan beginnen met alcohol drinken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Opzich vind ik er niks mis mee om op vrij jonge leeftijd alcohol te drinken (14 bijvoorbeeld), als het maar in kleine hoeveelheden is. De laatste jaren is alles best wel uit de hand gelopen, comazuipen is zowat een werkwoord geworden. Heel veel jongeren kennen hun grens niet meer, drinken om erbij te horen en zijn elk weekend ladderzat. Dat is natuurlijk niet gezond. De reactie erop van mensen is vaak van drink helemaal niet, of de leeftijd om alcohol te moeten kopen moet omhoog. Zelf denk ik dat dat een beetje averechts effect heeft. Als je ouders gewoon vrij ontspannen ermee omgaan, is de kans dat jij doorslaat minder groot denk ik. Als je ouders/de maatschappij jou keihard verbied om alcohol te drinken, wordt het alleen maar interessanter. Van mijn ouders mocht ik altijd een slokje wijn of iets anders proeven als ik wilde. Het belangrijkste vind ik dat je drinkt omdat je het lekker vind, en niet om erbij te horen. En stopt als je genoeg hebt. Zelf lust ik bijna geen alcoholische dranken, dus ik drink nauwelijks. Van het weekend was er toevallig iets wat ik wel lekker vond, passao jus, en daar heb ik twee glazen van gedronken. Daarna had ik genoeg. De beste leeftijd om te beginnen drinken is er denk ik niet, doe gewoon wat je fijn vind, maar denk uiteraard wel aan je leeftijd. 14 jaar en eens wijn proeven is normaal, 14 jaar en elke week aangeschoten zijn niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. :)

Andere antwoorden (8)

18-20 vindt ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vindt ik?
of
vind ik?
^^
(sorry, bijdehand, weet het!)
Eigenlijk is het het beste om niet te drinken. Vanaf 16 jaar mag je bier drinken en wijn enzovoort. En vanaf 18 jaar mag je Wodka (Sterke dranken) Ik zou eerder beginnen op je 20ste. Dan ben je helemaal volgroeit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad beter helemaal niet, mee eens!!!!!
+
22 want dan zijn je hersenen uitgegroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen zijn op de leeftijd van 25 jaar volgroeid, dus voor je lichaam is het het best om daarvoor nog geen alcohol te drinken.
Van de wet mag je vanaf je 16e alcohol kopen, dus wat dat betreft moet je 16 zijn.
Dan heb je nog ouders die het je misschien verbieden.
Dus het ligt eraan waar je naar kijkt of je alcohol gaat drinken.

Het is trouwens nooit 'goed' voor je.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik bedoel dat je hersenen op de leeftijd van 23 zijn volgroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het was toch 22??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht 23, net even gegoogled maar er wordt wel meer gezegd, elke site zegt anders.
Beetje vaag.
Als je 't toch gaat doen een jaar of 2 na je pubertijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt beginnen met drinken is natuurlijk nooit goed maar je moet in ieder geval pas je eerste alcohol na je 22 drinken want dan pas zijn je hersenen uitgegroeit
en nou voel ik me echt een braaf jongetje maar nee ik ben 15 zuip me elk weekend lam en zit aan de drugs tot ziens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf drink nooit alcohol, maar vanaf 20-25 moet je eigenlijk beginnen met drinken. Voor je 20ste groeien je hersenen nog.