Hoe kan het zwarte aankoeksel in een oven het beste verwijderd worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende methoden, maar meestal gaat het om erg agressieve middelen. Pas er in ieder geval goed mee op!

Het beste antwoord

Als je veel braad in de oven is het een hele toer om hem weer schoon te krijgen. Zet 's avonds voordat je naar bed gaat een dessertkommetje gevuld met ammonia erin. Zorg dat je de keuken goed ventileert. De volgende morgen eerst de keukenramen of -deuren flink openzetten. Dan de ammonia weggooien en meteen de oven schoonmaken. Alle vetaanslag is zacht geworden en verdwijnt als sneeuw voor de zon. Hardnekkige vlekken met een beetje vloeibaar schuurmiddel verwijderen. Lukt dat niet, dan de behandeling herhalen. Let op: wel goed ventileren! Dit werkt beter dan allerlei dure ovenreinigers!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Muscle ovenreiniger werkt erg goed,ook wanneer het er al een tijdje zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de goedkopere variant van het Kruidvat werkt goed, in de oven spuiten en een nacht laten zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in,waarom meer uitgeven als het goedkoper kan hè!Ik dacht er even niet bij na.
makkelijk verwijderbaar vuil met doekje verwijderen.
dan de oven een tijdje op de hoogste stand zetten zodat al het vet en vuil aanbakt.
vervolgens afkrabben (de dikkere stukken) en hierna eventueel een staalborsteltje gebruiken. de rest inspuiten met een gril lreiniger. tijdje laten intrekken en afnemen. met een brillo schuursponsje de eigenwijze aanslag verwijderen.

voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. zelf maak ik de oven na elke gebruik schoon met een ontvetter (muscle of het merk van zeeman die ik nog beter vind werken) inspuiten, even in laten werken en goed afnemen.
bespaart me een hoop geboen en geschrob

het gebruik van aluminiumfolie word in keukens ook vaak gebruikt om spatten op te vangen en kan je na gebruik weggooien.