Kun je van teveel brood eten aankomen? Zoja wat is dan een goed alternatief voor brood wat toch goed vult.

En door welk ingrediënt uit brood komt het?

Weet jij het antwoord?

/2500

Brood is een zetmeel houdend product. Blijft daardoor vrij kort in de maag en je krijgt sneller weer trek in iets anders. Een goed alternatief: Geen halva producten gebruiken, wel eiwit en evt vet houdende producten (kaas, vlees) en wat minder eten. Deze stofeen blijven langer in je maag wat de eetlust verminderd en dus ook de totale energie opname. Probeer ook alle frisdranken te vermijden...daar zit heel veel suiker in. Een vruchtensap (ongezoet...let op verpakking) maakt dat je minder suikers binnen krijgt.

Aankomen doe je van meer ënergieleverend voedsel eten dan je verbrandt. Koolhydraten, eiwitten en vetten en, voor de volledigheid, ook alcohol leveren calorieën, respectievelijk 4, 4, 9 en 7 kilocalorieën per gram. De laatste tijd liggen koolhydraten nogal onder vuur als dikmakers. Dat is niet helemaal onterecht maar dat komt vooral omdat snelle koolhydraten zoals suikers en wit meel de honger maar slecht stillen en zelfs honger kunnen veroorzaken. Ook de hoeveelheid koolhydraten die het Voedingscentrum adviseert is onderhevig aan kritiek. Het beste argument om volkorenbrood te eten is dat je er vezels mee binnenkrijgt. Dat kan ook op een andere manier. Als je brood eet kun je het beste volkorenbrood nemen maar het kan geen kwaad om wat minder boterhammen te eten dan het VC adviseert. In plaats daarvan kun je van andere voedingsmiddelen wat meer eten. Denk dan vooral aan groente i.v.m. de vezels, eventueel wat noten maar ook een ei stilt de honger erg goed.

Overal waar je teveel van eet, daarvan kun je aankomen. Maar van 4 plakken brood per dag zul je echt niet kilo's aankomen hoor. Niet voor niets dat dietisten vaak als eerste het aantal plakken brood per dag omhoog brengen bij hun clienten.

Hoe het komt dat je aankomt als je teveel brood eet, staat al beschreven, maar vergeet hierbij ook het beleg niet wat je op al die boterhammen eet! Als je een normale portie boterhammen eet, 1 à 2 voor het ontbijt en 3 voor de lunch en je hebt toch nog trek, kun je ook een paar crackers of een beschuit erbij eten (zolang je die niet dik belegd met zoetigheid :-). Een stuk fruit tussendoor stilt ook de trek in boterhammen.

ja dat kun je zeker er zit veel zetmeel in brood, heb je al eens een bord havermout geprobeert! zet minder aan maar ook niet teveel van eten, en een grote appel vult ook en je wordt er niet dik van,en een grote komkommer. en je moet el aan lichaamsbeweging doen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100