hoeveel fooi geef je na een feestavond?

hebben een feestavond met 75 gasten. wat geef je na afloop aan fooi voor het bedienend personeel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Apart voor de fooienpot 50 euro.
De kosten van de avond pin je waarschijnlijk. Dan niet het fooienbedrag meepinnen.

Ik stuur dan daags erna ook nog even een bedank mailtje. Dat het zo netjes verzorgd was.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik wijzig mijn antwoord in 25 euro. Heb dit voor de aardigheid met een paar mensen overlegd en die zeiden allemaal: 25 euro.

Dan ga ik daar in mee. Dacht eerst: 75 personen, dat is een flinke organisatie met voorbespreking om het allemaal goed te laten verlopen.
Maar het prijskaartje zal dan ook pittig zijn. Dus daarom mijn wijziging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik ben misschien een beetje zuinig, maat zo`n avond heeft al genoeg gekost, het personeel heeft een uurloon denk ik, ik zou zeggen €25,00 is genoeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt natuurlijk helemaal aan de manier waarop bediend word. Je kan tussen de € 5,- en € 10,- per bedienend persoon aanhouden, dat is ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is wat je er zelf voor over hebt, niet aan regels gebonden.
ik zou denken aan €10,- pp als je tevreden bent over het verloop van de avond en de bediening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er maar net aan hoe ze hun werk doen. Als je echt tevreden bent zou ik ze 50 euro p.p. geven.
Zoveel personeel zal er niet lopen bij 75 gasten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
zo, jij hebt zeker liggende gelden? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50 euro is veel te veel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom moet je liggende gelden hebben om iemand te belonen die zijn werk goed doet? En jou een prima verzorgde avond bezorgd.
Ik zou me rot schamen om iemand 5 of 10 euro te geven die zich de hele avond uit de naad werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Willem, je geeft ze ook niet 5 of 10 euro voor het zich de hele avond uit de naad werken. Je betáált het bedienend personeel gewoon voor de hele avond werken. Je hebt daar een prijs voor afgesproken. En daarbovenóp geef je nog een fooi voor extra goede service.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef alleen maar aan wat ik zou doen.
Maar iedereen bepaald voor zich, wat hij doet.
En 10 mensen in de bediening voor 75 gasten??
ligt eraan wat het bedienend personeel heeft gedaan, of ze fouten hebben gemaakt en hoeveel bedienend personeel er rondloopt, maar ik zou zeggen tussen de 5 en 10 euro pp

Toegevoegd na 1 minuut:
je kan het ook laten afhangen van de (drank) rekening, als je ongeveer 7-10% rekent als fooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat je moet kijken hoe de avond verloopt en af jij en belangrijker je gasten tevreden zijn!!! Dus niks te kort gekomen zijn. Maar zoals eerder hier vermeld krijgen ze natuurlijk een (minimum) loon. Maar dat wil niet zeggen dat je ze niet mag belonen!!! Veelal zal een gekregen fooi verdeeld worden met zowel de bediening als met het keukenpersoneel (indien er een buffet oid geserveerd wordt.
Vaak is het ook zo dat de fooi in een pot gaat en deze 1 x in de zoveel tijd verdeeld zal worden of er iets leuks mee gedaan word.

Een tip: Als je iets wilt geven doe het dan rechtstreeks aan de aanwezige personen, en niet met het overmaken van de rekening! Daar ziet het personeel namelijk bijna nooit iets van terug ( spreek uit ervaring!!!!, de eerste fooi die zo gegeven word moet ik nog krijgen!!!)

Toegevoegd na 57 seconden:
Sorry, mijn advies is +/- € 25,00 per persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is in Nederland geen fooi-cultuur of verplichting dus zo ie zo al positief dat je er over nadenkt!

De fooi die je "moet" geven ligt een beetje aan het soort zaak waar je heen gaat en hoe veel je moet betalen en natuurlijk hoe je geholpen/bediend bent!

Zit je in een restaurant met een diner en aansluitend een receptie? Of heb je een buffet en een receptie? Is het een feestje in een zaaltje achter de kroeg met wat hapjes? Of een feestzaal van een hotel (vd Valk of juist Bilderberg) En wat is de reden van het feestje: trouwen/verjaardag/jubileum/personeelsfeest? Dit heeft allemaal invloed op de fooi!!!

Je kan fooi geven op het bedrag in % of afronden naar boven, ik geef in de cafe en restaurant meestal 10%, maar als ik aan het werk ben (cafe), ben ik al blij als 10% v/d gasten wat geeft!

Ik zou zelf op de rekening met drank en hapjes zo'n €50 geven maar voornamelijk af ronden ( ligt natuurlijk aan de service) maar als de rekening 445 zou zijn er 500 van maken maar bij 455 ook! Boven de 1000 zou ik dan weer rond de €100 geven
1025=1100 1050=1150
Bij een diner zou ik net iets meer geven aangezien er ook nog keuken personeel is en ze er toch iets meer voor moeten doen!

Mijn Opa geeft elk jaar een feest in de zelfde zaak en zorgt altijd dat hij een x aantal enveloppen bij zich heeft met in elke enveloppe €20 en 1 voor de keuken met €50 worden we door 2 man bediend en 1 achter de bar dan krijgen ze 4 stuks, 3 van 20 en de keuken 1 van 50 (hij probeert er ook altijd hun naam op te zetten wat erg wordt gewaardeerd)

Maar uiteindelijk moet je het op intuitie doen en is het een stukje waardering! Je doet het alleen echt fout als je met een grote glimlach zegt: "is goed zo" en er blijft 3,25 over!

Succes en veel plezier