welke voedingsmiddelen kunnen je helpen een lagere bloeddruk te krijgen?

Ik wil met gewoon eten mijn bloeddruk omlaag brengen, dus zonder pilletjes, wat is dan goed eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Door niet te veel zout te eten, kunt u een hoge bloeddruk voorkomen. Het mineraal natrium (=zout) regelt samen met het mineraal kalium de bloeddruk. Als de bloeddruk stijgt, bijvoorbeeld door het eten van te veel zout, stijgt het risico op hart- en vaatziekten. Minder zout eten betekent dus minder risico op deze ziekten. De Gezondheidsraad schat dat als iemand 1 gram natrium (= 2,5 g keukenzout) minder eet, het risico op sterfte door hart- en vaatziekten met enkele procenten kan afnemen. Door die ene gram zou de bovendruk (= systole bloeddruk) met 1 tot 2,5 mm kunnen dalen en de onderdruk (diastole) met 0,7 tot 1,8 mm. Per mm afname van de bovendruk neemt de kans op sterfte aan hart- en vaatziekten met ca 1,5 tot 3 % af. Dit positieve effect is er vooral voor mensen die al een hoge(re) bloeddruk hebben (hypertensieven). Kalium kan je helpen om je bloeddruk te verlagen. De aanbevolen hoeveelheid kalium voor volwassenen is 3100 mg/dag volgens richtlijnen van de Europese commissie (2003). Kalium komt vooral voor in groente en fruit, aardappelen en vlees, maar ook in brood, melk en noten. Volgens de Voedselconsumptiepeiling van 1998 haalt de Nederlander zijn kalium vooral uit de volgende productgroepen: Melk en melkproducten 18% Aardappelen 16% Dranken (niet-alcoholisch) 15% Vlees(waren) 10% Brood 9% Groenten 9% Fruit 6% Toegevoegd op 06-06-2009 20:59:37 De volgende droge vruchten zijn bijzonder rijk aan kalium: - gedroogde abrikozen - gedroogde banaan - gedroogde vijgen en dadels - rozijnen - noten Vers fruit dat veel kalium bevat; - Banaan - zwarte bessen - abrikozen - meloen - kiwi - aalbessen - kersen - pruimen - druiven De groenten met het grootste gehalte aan kalium zijn: - droge bonen - linzen - spliterwten De verse groenten die het rijkst zijn aan kalium zijn: - spinazie - venkel - champignons - artisjok - broccoli - biet - pompoen - selderij - bloemkool - schorseneren - wortelen - groene kool - peterselie - waterkers

Bronnen:
http://gezondheidsnet.be/voeding/artikelen...

Voedsel dat Kalium bevat. Toegevoegd op 06-06-2009 20:49:33 Het dagelijks eten van twee ons groente en twee keer fruit helpt mee de bloeddruk op peil te houden. Toegevoegd op 06-06-2009 20:50:12 alcohol vermijden (verhoogd de bloeddruk) Toegevoegd op 06-06-2009 20:52:11 Kaliumrijk is appelstroop, waterkers, peterselie, yoghurt, olijven, vijgen, dadels, rogge, zemelen, zeewier (kelp), rozijnen, gedroogde vruchten, zwarte bessen en bananen Toegevoegd op 06-06-2009 20:53:17 Bij de groenten geldt de regel: hoe groener, hoe meer kalium: broccoli, kolen, sla, avocado’s en komkommers dus maar ook bieten en wortelen zijn goede kaliumrijke voeding.

Bronnen:
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artik...
http://www.healthriskcontrol.nl/paginamap/...
http://www.herbalnutrition.be/blog/tag/kal...

Weinig zout en weinig drop (zoet en zout). Voor de rest denk ik gewoon gevarieerd eten, voldoende vezels, groetnen en fruit.

Verminderen van het gebruik van zout. Bij heel wat mensen (niet iedereen) heeft zout een bloeddrukverhogend effect. Ook drop en alcohol hebben dat effect, tenminste als ze in grote(re) hoeveelheden worden genuttigd. Verder kan het zo zijn dat een ongezonde voeding tot overgewicht leidt. Op zijn beurt zorgt overgewicht voor een hogere bloeddruk. Dus in die gevallen kan een dieet helpen om af te vallen.

Havermout met fruit (appel of peer), rozijnen en kaneel. Als ontbijt: 1 kopje havermout en 2,5 kopje melk (water kan ook) in een schaaltje, roeren en 3 min. op 800 watt in de magnetron. Rozijnen en stujkes fruit erbij en een mespunt kaneel. Het is is in elk geval zeker goed voor een lager cholesterolgehalte. Toegevoegd op 06-06-2009 20:58:27 Een voedingsdeskundige raadplegen kan heel veel toevoegen. Toegevoegd op 06-06-2009 20:59:41 voor een persoonlijk gericht en op de persoonlijke voorkeur afgestemd advies en/of dieet.

Van het web: Verminder zout in de voeding. Het verlagen van zout helpt de bloeddruk zakken. U kan dit doen op verschillende manieren: * Minder en minder zout gebruiken bij het koken. Daardoor zal de smaakzin zich aanpassen. * Vermijden zout toe te voegen aan voedsel dat op tafel staat. * Zouterige snacks zoals aardappelchips vermijden. * Blikvoeding met toegevoegd zout vermijden. Kies soorten blikken soep en groenten met weinig zout of gebruik verse of diepgevroren groenten die van nature zoutarm zijn. Lees het label. De hoeveelheid zout in een voedingsmiddel is aangeduid op het informatie-etiket. De volgende vermeldingen kunnen erop staan [in de U.S.A.] * Zoutarm - bevat 140 mg of minder zout per portie. * Zeer zoutarm - bevat 35 mg of minder zout per portie. * zoutvrij (zoutloos) - bevat minder dan 5 mg zout per portie. Gebruik meer vegetarische voeding. Mensen die een vegetarisch dieet volgen hebben typisch een lagere bloeddruk.2,3. Niemand weet waarom precies deze voeding zo goed werkt, maar het komt waarschijnlijk omdat door het weglaten van vlees, zuivelprodukten en toegevoegde vetten de viscositeit (of "dikte") van het bloed verlaagt, wat op zijn beurt de bloeddruk naar omlaag haalt.4 Plantaardige produkten zijn in het algemeen armer aan vet en zout, en hebben helemaal geen cholesterol. Groenten en fruit zijn ook rijk aan kalium, wat de bloeddruk ook helpt verlagen. Probeer een vegetarisch dieet te volgen gedurende vier tot zes weken en u zal vaststellen hoe goed deze voeding voor u werkt. Vraag dan aan uw arts om uw bloeddruk nog eens te meten. Puur vegetarische diëten - diëten die niets van vlees, kip, vis, gevogelte, eieren, zuivelprodukten of dierlijk vet bevatten - zijn gewoonlijk toereikend voor alle nutriënten behalve voor vitamine B12, dat echter aangetroffen wordt in verrijkte cereals [ontbijtgranen] zoals [in de U.S.A.] Product 19 en Total, of in om het even welke multivitamine. Lees de rest via bijgevoegde link!

Bronnen:
http://users.telenet.be/myprojects/gezonde...

Een oud gezegde luidt:'Bitter in de mond houdt het hart gezond.' Buiten bovengenoemde adviezen eet geen melkchocolade maar wel puur >70% cacao, grapefruit, witlof, andijvie etc. Vermijdt zoethout (bestanddeel van drop).

Met eenvoudige maatregelen kan je je bloeddruk verlagen: Afvallen als je te zwaar bent Meer bewegen Stoppen of minderen met roken Gezond eten, met veel fruit en groenten en magere zuivelproducten Minder zout gebruiken Minder alcohol drinken

(heel) Pure chocola en verse tomaten; bloeddrukverlaging verzekerd.

Als je bloeddruk wilt verlagen, moet je niet alleen letten op voeding die je bloeddruk lager maakt. Je moet ook letten op producten die je bloeddruk verhogen. Drop is bijvoorbeeld echt uit den boze. Andere factoren die van invloed zijn: - Alcoholgebruik - Inname van kalium - Verhouding in natrium- en kaliuminname - Vetinname - Inname van cholesterol - Consumptie van koffie - Inname van magnesium - Inname van calcium - Consumptie van groenten en fruit Voor uitgebreider informatie hierover: zie link Naast op je eten te letten, kan ik je adviseren om ook dagelijks te bewegen bijv. in de vorm van een wandeling.

Bronnen:
http://www.zoutbeperkt.nl/voeding-en-hoge-...

Alles wat vocht afdrijft. Asperges, bleekselderij, komkommer....en natuurlijk alles waar minder of geen zout in zit. Helemaal zoutloos hoeft tegenwoordig niet meer ; dat maakt het eten echt oneetbaar en helpt te weinig. Minder koffie is vaak wel weer slim, of althans caffeinevrije koffie. Haring is gelukkig ook heel gezond. (of eender welke vette vis - vet van zichzelf, niet gefrituurd natuurlijk. En niet te veel ; het is nogal zout.). Met kalium moet je echter oppassen als je al medicijnen krijgt voor een hoge bloeddruk ; vaak zit daar al een middel in, en het gebruik van extra kalium wordt dan juist afgeraden. Dat staat tenminste in de bijsluiter van mijn medicijnen. Zonder andere pillen is het juist wel weer een goed supplement, vooral voor mensen boven de 50. Sowieso, altijd overleggen met je huisarts als je supplementen wilot gebruiken. De bleekselderij, komkommer, asperges en haring mag je zonder doktersvoorschrift eten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100