Verandert de houdbaarheidsdatum van vlees als je het uitpakt?

Als je vlees vanuit de koeling van de supermarkt (je weet wel zo'n plastic bakje met een plastic folietje erover heen) thuis uitpakt en meteen weer verpakt in een plastic bewaarbakje, wijzigt dan meteen de houdbaarheidsdatum? Heb nl. net heerlijk vlees voor dinsdag gekocht maar man het meurt mijn koelkast uit en ik wil het eigenlijk in een luchtdicht bakje doen en heb er geen groot genoeg om het met bakje en al erin te pleuren.

Toegevoegd na 20 minuten:
Voor alle duidelijkheid... de meur is niet omdat het bedorven is maar van de kruiden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Jazeker, zodra er zuurstof bijkomt, is de houdbaarheidsdatum niet meer van toepassing. Daarom staat er ook op: ongeopend houdbaar tot .....

Toegevoegd na 25 minuten:
zie reactie voor het goede antwoord.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als je de kruiden kunt ruiken dan is het toch al niet luchtdicht. En op vers vlees dat het 'ongeopend houdbaar tot...' er niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik heb een beetje overhaast geantwoord, m'n kat pikte m'n gebakken eitje, dus..
Ik ging eigenlijk uit van zuurstofarme verpakkingen vleeswaren, daarop is mijn antwoord van toepassing.
M.b.t. jouw vraag: als je snel werkt, hup in het bakje de koelkast in, dan lijkt me dat er weinig mis kan gaan. Aan de andere kant, waarom stop je het niet in de vriezer, als je het dinsdag pas nodig hebt? Weet je zeker dat het goed blijft. Eet ze in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik mezelf ken en dan dinsdag voor ik naar mn werk ga vergeet het eruit te halen (vriezer staat niet in huis), bovendien weet ik uit ervaring dat je die kruiden blijft ruiken, ingevroren of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal waar! Maarre... aan de houdbaarheidsdatum verandert niets hoor, als je maar snel werkt. Doe het al jaren zo!
Zoiets doe je echt meteen na het uitpakken in de diepvries. De enige plek om het goed te houden. Als het meurt, dan is het met het vlees gebeurt. Gooi weg want er komen brokken van. Ook al zit het in de originele verpakking, dan nog is de houdbaarheid beperkt. Een diepvriezer is genn overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan het geen kwaad. In de supermarkt wordt het immers niet vacuüm verpakt. Ik zou het wel even in een folie rollen en dan in een bakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er erg aan hoe het vleesbakje dicht zit. Als het een bakje is waaromheen een losse folie (zoals je ook thuis op de rol hebt) gewikkeld zit, zal het niet veel uitmaken.
Maar bakjes die dichtgeseald zijn (zoals o.a. bij AH) die kunnen wel eens onder een beschermende atmosfeer staan (niet vaccuum maar bijv. zuurstofarm). Dan verminderd direct de houdbaarheid zodra je het bakje open maakt.
Daarnaast: in de slagerij wordt alles met bepaalde hygienestandaarden verwerkt en verpakt. Zodra je de verpakking open maakt besmet je het vlees met de lucht, handen etc uit je keuken. Ook het nieuwe bakje dat je pakt geeft extra besmetting aan het vlees. Oftewel: thuis omverpakken is nooit goed voor de houdbaarheid.
Je kan het dan beter in de diepvries stoppen.
Utrecht