Is zo'n yakult drankje onzin?

Bevat yoghurt niet dezelfde nuttige bacterien? De drankjes zijn wel lekker zoet maar oh zo duur!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Als je denkt dat probiotica nut zou kunnen hebben kun je beter capsules gebruiken dan die peperdure yoghurtjes.

Hieronder de conclusie van het artikel waar de url naar verwijst:

Probiotica lijkt veelbelovend en vooral voor het prikkelbare darmsyndroom mogelijk het gunstig. Het probleem is dat nog niet duidelijk is welke bacteriestam nu het gunstigst werkt en in welke dosis. Ook zijn de onderzoeken niet altijd van hoge kwaliteit. Het lijkt de fabrikanten en de consument niet te deren. De fabrikanten blijven roepen dat ze een goed wetenschappelijk onderbouwd verhaal hebben en de consument blijft vooral hele dure melk kopen. Voorlopig loopt de omzet ver vooruit op het bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Activia, Actimel en Yakult zijn vergelijkbare producten op de zuivelmarkt; ze claimen allen de weerstand en darmflora te verbeteren. Alleen Yakult biedt voldoende onderbouwing om die claim te geloven, want Activia en Actimel bieden minder informatie op hun websites en spelen met de "wetenschappelijke" naam van hun product. De vraag of de producten werken is moeilijk te beantwoorden, omdat het zo sterk afhangt van de persoonlijke situatie en leefpatroon maar Yakult lijkt het sterkst te staan in haar claims.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was me voor. +je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 wilde ik ook neer zetten maar zag dat jij het al had gedaan
Yakult komt er het beste vanaf in de testen maar als je darmen niets mankeren kun je heel goed zonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal, maar als je niets bijzonders hebt en verder gezond eet heb je het echt niet nodig. Heb je wel een pds bijvoorbeeld en werkt het voor jou, kun je het rustig nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n 70 procent van onze afweercellen leven in onze darmen, en die kunnen best een extraatje gebruiken: zo luidt in een notendop het idee achter probiotica. Probiotica - van het Grieks 'pro bios' of 'ten gunste van het leven' - zijn levende, onzichtbare bacteriën die je darmen versterken en je zo algemeen gezond houden. Is je darmflora verstoord en komen 'slechte' bacteriën in de meerderheid, dan kan je last krijgen van diarree, constipatie, gasvorming of infecties. Probiotica liggen bij de apotheek in de vorm van poedertjes of capsules (bv. Aciforce, Probactiol, Omnibionta3), of je koopt ze in het warenhuis, verwerkt in zuiveldrankjes en yoghurt zoals Actimel, Yakult en Activia. Het effect van probiotica verschilt van bacteriestam tot bacteriestam. Dat betekent dat probiotica die doeltreffend zijn bij verstopping, niet (altijd) zullen helpen bij diarree. Zo gaat de yoghurt Activia er prat op je darmtransit te bevorderen, versterkt Actimel je natuurlijke weerstand, en draagt Yakult in het algemeen bij aan een evenwichtige darmflora.

Geen arts of wetenschapper die er intussen nog aan twijfelt: probiotica zijn geen onzin, ze doen écht iets. Alleen is voorlopig nog niet helemaal duidelijk wat en hoeveel precies, laat staan hoe ze juist tewerk gaan. De effecten van probiotica onderzoeken en daaruit sluitende conclusies trekken is ook geen sinecure, want onze darmen zijn complexe ecosystemen die verschillen van individu tot individu. Ook over hoe de darmflora, de voeding, de 'gastheer' en de probiotica precies op elkaar inwerken, tasten researchers voorlopig nog wat in het duister.

Wie probiotische drankjes drinkt of yoghurt eet in de hoop er superman of -vrouw van te worden, komt gegarandeerd bedrogen uit. Als je goede bacteriën eet of drinkt, gaan je darmen in de meeste gevallen inderdaad beter functioneren. Dat komt omdat de micro-organismen onverteerde voedingsresten alsnog verteren, en zo onder meer boter- en mierenzuur aanmaken. Die stoffen stimuleren de peristaltiek (de bewegingen) van de darmen en bezorgen je een goede stoelgang zonder diarree of verstopping. Maar dat betekent nog niet dat je voortaan nooit meer ziek wordt. Producenten hameren er dan ook op dat je probiotica moet gebruiken als extraatje binnen een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon, en niet als toverdrankje. Elke dag je Actimelletje drinken 'om gezond te blijven' én tegelijk een portie friet met twee burgers naar binnen spelen, heeft natuurlijk geen zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gezond bent en je eet je normale portie zuivel, groente en fruit, is het echt niet nodig! Ik vind het geldklopperij, dus onzin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom een min? ik geef alleen mijn mening
Als snelle geldmakers beslist niet,maar als gezondheids verbeteraar is het weggegooid geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten wel goeie bacterien in maar helemaal niet in een grote hoeveelheid. In normaal eten vind je het ook. neem anders een capsule orthiflor van het merk ortica. het alternatief is gezonde voeding en producten met rechtsdraaiende zuren. yakult is echt een marketing product, er zit ook een hoop rommel in (conserveringsmiddelen etc)