Wat maakt het dat oud frituurvet of olie ongezond is?

Er wordt vaak beweerd dat veelvuldig gebruikt frituurvet of frituurolie ongezond zou zijn.

Nu ruikt oud vet ook wel vies maar wat maakt het ongezond?

Zijn het de verbrande deeltjes die er in zweven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.9K

Antwoorden (3)

Bij verhitting breken de vetmoleculen af, waardoor er koolstofatomen (C) vrij komen en in het vet zweven. Dit zal het frituurvet steeds zwarter doen kleuren. Ook ontleedt het vet tot diverse afbraakproducten die schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn.
Hoe vaker je het vet dus al hebt gebruikt, hoe meer schadelijke stoffen er in rondzweven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, je hebt zelf het belangrijkste deel van het antwoord al gegeven. verbrande delen van de producten die je hebt gefrituurd blijven achter in het vet, en zijn kankerverwekkend. Je kunt dus het beste regelmatig je frituurvet verversen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Oud frituurvet- of olie raakt steeds meer verbrand, oftewel geoxideerd in wetenschappelijke termen, maar ook het gehalte aan acrylamide, een giftig verbrandingsproduct van koolhydraten, wordt steeds hoger.

Dat proces kun je tegengaan door de olie of het vet op tijd te verversen maar nog beter is het om een stabiele oliesoort te gebruiken, die ook nog eens stukken langer meegaat. Dan moet je het wel in de verzadigde vetten zoeken, zoals rundvet (Ossewit), palmolie of kokosolie.

Onverzadigde vetten kun je beter niet verhitten en meervoudig onverzadigde vetten moet je niet eens willen verhitten omwille van je gezondheid. Frituur dan liever helemaal niet.