Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Gebruiken kun je alles, maar heb je er aan geroken? Ik vind oude bouillonblokjes muf ruiken, en de kans dat je daarmee je soep verpest, is natuurlijk groot (maar ziek worden zul je er niet van). Gewoon nieuwe halen, zoals Werk ook al zei.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou het risico voor die paar euro niet lopen en ff nieuwe gaan halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja hoor, het gebruik van bouillonblokjes die over de datum zijn vormt geen direct gevaar.
Maar smaak, geur en structuur gaan wel achteruit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bouillonblokjes kun je in principe gebruiken zo lang je wilt, mits ze nog mooi droog zijn. Als ze vochtig worden is dit natuurlijk een heerlijke geconcentreerde bron van voedingsstoffen voor allerlei soorten bacteriën, en dan moet je er voorzichtig mee zijn.

Ook qua smaak doet de tijd bouillonblokjes natuurlijk geen goed. bepaalde aroma's "vervliegen" na verloop van tijd. Dat is begrijpelijk. Wanneer je soep kookt, ruik je de geur daarvan. Dat zijn de vluchtige stoffen die ook voor de smaak zorgen. Op kleinere schaal ontsnappen die smaak-/geurstoffen uit je bouillonblokje in de lucht.

Verpak je bouillonblokjes dus het liefst in een luchtdicht plastic bakje, zo kan er geen vocht bijkomen (het zout in de bouillonblokjes neemt veel vocht op uit de lucht)
En zo kunnen er geen geur-/smaakstoffen ontsnappen aan de omringende lucht.

Op die manier kun je je bouillonblokjes probleemloos 3 jaar over datum laten gaan zonder teveel aan kwaliteit te verliezen. De t.h.t. datum op dit soort producten is voornamelijk aangegeven omdat dit wettelijk verplicht is, en commercieel aantrekkelijk voor de producent.

Eet smakelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat niet kan. Ik hanteer de datum op de verpakking altijd heel strikt. Het staat er niet voor niets op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou vooral op m'n neus afgaan, en misschien een flintertje proeven. Ze zouden ranzig geworden kunnen zijn, en dan kun je maar beter nieuwe kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja hoor dat kan waarschijnlijk best wel producten hebben verplicht een tht datum op de verpakking staan het zegt opzig niet veel over de werkelijke houdbaarheid maar de wijze waarop het produkt bewaard word des te meer voorzichtigheid blijf dus wel aanbevolen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, mits ze goed ruiken.

Op verpakkingen kan je tegen komen:

'tenminste houdbaar tot:'
'te gebruiken tot:'

Tenminste houdbaar tot betekent dus letterlijk: MINSTENS houdbaar tot die datum, en natuurlijk langer. De winkel mag het product tot die datum kopen, en je hebt kwaliteitsgarantie van de fabrikant. Na die datum niet meer. Het is nog wel gewoon te gebruiken. Dus ja, als de bouillonblokjes nog goed ruiken zijn ze nog gewoon te gebruiken!

Te gebruiken tot betekent dus dat je het product na die datum niet meer moet gebruiken, je vind dit op vlees, groente en andere verse producten uit de koeling. Dit zou ik dus niet meer gebruiken als het over datum is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing