Waar komt de smaak van oude(?) pinda's vandaan?

Soms heb je pinda's die heel vies ruiken, ze smaken dan ook zo vies. Ik heb dan altijd het idee dat het om oude pinda's gaat, maar of dit klopt weet ik niet. Dezelfde geur en smaak ben ik ook wel eens tegengekomen in pindakaas, croutons en noten. Het gekke is dat de meeste mensen totaal geen last hebben van deze smaak terwijl ik het niet weg kan krijgen en het uren erna nog omhoog komt. Weet je welke smaak ik bedoel? Wat is deze smaak, hoe kun je hem omschrijven, waar komt ie vandaan? Is het de smaak van bedorven voedsel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Antwoorden (4)

Het zijn inderdaad vaak oude pinda's. Ze zijn 'muf' geworden. Mijn zoon is ook erg sensitief en ruikt en proeft meer dan zijn beide ouders. Kijk, ik ruik en proef het wel als een pinda muf is, maar uit pindakaas kan ik geen muffe pinda halen. Hij echter wel. Misschien heb jij ook zo'n gevoelig smaak/geur zintuig en merk jij het wel en de rest met normaal ontwikkelde zintuigen niet. Het is waar, het smaakt vies en ik spuug zo'n pinda of noot (die kunnen ook te oud worden en muf)meteen uit. Soms ruik ik het niet zo sterk maar een beetje, je proeft het echter meteen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik denk dat er dan al een soort schimmel aan het werk is, als je even wacht zie je vanzelf dat hij gaat schimmelen als je nog niets ziet aan de noot maar wel ruikt.
amc
13 jaar geleden
Kijk maar uit met het eten van oude pinda's. Er kunnen mogelijk schimmels groeien op pinda's. Deze kunnen mogelijk toxisch zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het de smaak van ranzige olie-achtige bestanddelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een andere naam voor pinda's is olienootjes. De olie, arachide olie kan door veroudering rans gaan smaken. Dat is wat je proeft en wat je ruikt. Wij omschreven deze smaak altijd als "het smaakt of ruikt een beetje ouzig". Volgens mij is dat volendams.