Kan je kaaskorstjes veilig aan de vogels voeren?

ik lees net in een reactie op een vraag dat de korst behandeld is met een anti-schimmel middel?
nou gooi ik af en toe maar een paar korstjes buiten, maar toch..

13 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Sommige kazen (zoals de traditionele Gouda of Edammer) hebben een plasticachtige coating die moet voorkomen dat de kaas tijdens de rijping te sterk uitdroogt. Om te verhinderen dat de kaas aan de buitenkant beschimmelt, wordt aan het buitenlaagje het antibioticum pimaricine (= natamycine, E235) toegevoegd. Alhoewel dit in kleine hoeveelheden niet schadelijk is, wordt toch afgeraden om die coating op te eten. De kaaskorst direct onder het plastic laagje is wel eetbaar. En dat geldt voor mensen!
Dus voor vogels is dat nog in sterkere mate het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb wel eens gehoord dat vogels kunnen stikken in de plastic van kaas. Ik haal het er dus altijd af. De kaas hebben ze graag overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha. Wij geven die vaak aan de vogels en ze hebben het graag. Het is wel zout maar ook vet en dat hebben ze nodig.
behalve de hierboven al genoemde nadelen en gevaren , is het zout in de kaas ook erg slecht voor vogels.
Als je een kaaskorstje hebt, breek het dan in tweeën, met de binnenkant naar buiten, dan kan je meestal het harde korstje er zo afbreken, het is even een handigheid, maar het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik geef ook af en toe maar een paar kleine stukjes, maar die vallen wel in de smaak bij de kauwtjes :)