Kan je kaaskorstjes veilig aan de vogels voeren?

ik lees net in een reactie op een vraag dat de korst behandeld is met een anti-schimmel middel?
nou gooi ik af en toe maar een paar korstjes buiten, maar toch..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sommige kazen (zoals de traditionele Gouda of Edammer) hebben een plasticachtige coating die moet voorkomen dat de kaas tijdens de rijping te sterk uitdroogt. Om te verhinderen dat de kaas aan de buitenkant beschimmelt, wordt aan het buitenlaagje het antibioticum pimaricine (= natamycine, E235) toegevoegd. Alhoewel dit in kleine hoeveelheden niet schadelijk is, wordt toch afgeraden om die coating op te eten. De kaaskorst direct onder het plastic laagje is wel eetbaar. En dat geldt voor mensen! Dus voor vogels is dat nog in sterkere mate het geval.

Bronnen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...

Ik heb wel eens gehoord dat vogels kunnen stikken in de plastic van kaas. Ik haal het er dus altijd af. De kaas hebben ze graag overigens.

behalve de hierboven al genoemde nadelen en gevaren , is het zout in de kaas ook erg slecht voor vogels. Als je een kaaskorstje hebt, breek het dan in tweeën, met de binnenkant naar buiten, dan kan je meestal het harde korstje er zo afbreken, het is even een handigheid, maar het werkt wel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100