hoe overtuig je je ouders om patat te gaan eten??

Is er iets gezond's of iets dergelijks aan zodat ik mijn ouders kan overtuigen om een lekker patatje te gaan halen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Bij onze zuiderburen, de Fransen, wordt patat gezien als groente. Het staat in restaurants op de kaart vaak onder het kopje legumes/groentes. Een Fransman zal er van overtuigd zijn dat hij zijn portie groentes per dag binnenkrijgt door een portie patat. Een aardappel is een mooie groente en patat is dus een gefrituurde groente. En als je de aardappel zelf snijdt en frituurt in verse plantaardige olie kan er echt niet veel mis mee zijn.
Let wel op: het is vaak de mayonaise en het overdadige zout wat de patat ongezond maakt. Maar dat hoef je je ouders natuurlijk niet te vertellen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Nou er is niets speciaal gezond aan maar je zou kunnen zeggen dat je het gewoon een keer lekker vindt om een patatje te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo simpel kan het zijn. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad daar dacht ik ook aan, helaas kan ik nog geen plusjes geven, dus een symbolische dan +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je deetje
Zeg wat je er dan bij kan eten:
Komkommer, appelmoes, sla, andere groenten, kleine tomaatjes.
Je hoeft natuurlijk niet alleen vette hap te eten. Dan valt het wel mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Patat zelf is niet zo heel gezond maar ik zou het proberen dat dit een zeer positieve uitwerking op jou humeur zal hebben en je super vrolijk en gezellig word als je patat gegeten hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik sluit me aan bij werk. overtuig je ouders dat een patatje eten op z'n tijd gewoon lekker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aardappels zijn gezond.de meeste friture`s gebruiken goede oliën/vetten.kijk ze eens lief aan,zeg dat je er eens veel trek in hebt en dan samen gezellig naar de friture.veel suc6.
13 jaar geleden
- eet er sla of een salade bij zodat het wel gezond is
- zeg dat het voor één keer wel kan
- als jullie weinig tijd hebben kan je snel even wat patat halen
- eet gebakken aardappelpartjes, lijkt op patat
- neem kleine porties
- ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Patat is niet geheel gezond, maar ook niet ongezond. Patat wordt gemaakt uit aardappels en die bevatten geen vetten, maar wel vitamine B en C en de mineralen kalium en fosfor. Nou, daar heb je een paar argumenten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je patat als maaltijd eet en niet als tussendoortje is er echt helemaal niets mis mee. Daarnaast zijn de boosdoeners vooral de sauzen die gebruikt worden en niet de patat zelf.
Daarnaast is het ook gewoon goed als je lichaam nu en dan eens iets vets binnenkrijgt. Dat heeft je lichaam ook nodig en je gemoedstoestand natuurlijk ook ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt gewoon: 'Mam, pap, ik ga het jullie vandaag makkelijk maken, jullie hoeven niet te koken, want we gaan patat eten!'

En omdat je ouders het dan rustig aan kunnen doen, zijn ze ontspannender en dat is weer gezond ;)

Dat vinden ze vast goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig is het eten van patat niet zo ongezond meer. Het dierlijk vet mag niet meer er wordt op gecontroleerd heb ik begrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is het niet zo ongezond als je ouders denken. Kijk naar een gewone maaltijd. Je hebt groenten,vlees en aardappelen met jus daarbij. Als je patat neemt heb je er geen jus bij. Uiteindelijk komt het dus op hetzelfde neer.

Daarbij maken de meeste mensen jus van boter wat vaak slechte dierlijke vetten zijn en patat wordt gebakken in plantaardige olieen. Dus is het eigenlijk ook nog beter voor hart en bloedvaten dan aardappelen met een flinke plens jus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rare min, want het is absoluut waar.
Goed gebakken patat frites is niet ongezonder dan aardappels met jus. Maar het hangt altijd van je totale voedingspatroon af of je gezond eet of niet. Eerlijk gezegd vind ik dat voedsel in de eerste plaats goed moet smaken voordat ik naar de gezondheidsaspecten kijk. Genieten is namelijk ook goed voor je gezondheid. Daarom maak ik o.a. mijn frietjes helemaal zelf. Dan weet ik zeker dat ik én lekker én gezond eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Patat bevat vitamine C. Het is natuurlijk wel vetter dan gekookte aardappelen (tenzij je daar een bak vette jus overheen kiept).
Misschien kun je eens voorstellen om ovenpatat te kopen (in de supermarkt bij de diepvriesproducten), dat is al wat minder vet.
Maar als je verder gezond eet, kan een patatje, zelfs met, echt geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door in Plantaardige olie te bakken is wel wat gezonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou je ouders kunnen overhalen om ovenpatat te bakken, dan hoeft het niet in de olie (hoewel goede olie gezond voor je is). Ik doe het zelf altijd (van Appie), en als je het iets langer bakt dan staat aangegeven, worden je patatjes héérlijk knapperig! (en als compensatie doe ik er natuurlijk wel mayonaise op).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stel voor dat je zelf de aardappels snijdt tot frieten en dan zelf bakken. Vet goed uit laten lekken op keukenpapier en als je er dan een mayonaise op yoghurt basis bij eet, of beter, tomaten ketchup (minder vet dan mayonaise) dan is het beslist een goede maaltijd, zeker met verse groenten, zoals sla, komkommer of zelfs zeekraal erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ze overhalen door te zeggen dat het slecht is om kinderen nooit af en toe wat vets te laten eten, als het kind immers los van zijn of haar ouders komt gaat dat het toch doen en wordt het sneller dik omdat het niets gewend is.