Rijtje vezelrijk fruit?

1 Sinaasappel
2 Mango
3.... En dan?

Toegevoegd na 10 minuten:
4...?
5...?
Wellicht 6 & 7?
En verzadigd dat ook het meest, zo niet... Daar ook een rijtje van misschien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (4)

een peer (met schil)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
http://www.hoedoe.nl/eten-drinken/dieet/hoe-volg-ik-een-vezelrijk-dieet
Appel
Perzik
Pruim
Abrikoos
Kiwi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soorten die ook barsten van vezels zijn:
•bessen
•bramen
•cranberries
•frambozen
•guave
•passievrucht
•banaan

Gedroogde en geweekte zuidvruchten als abrikozen, krenten, pruimen, rozijnen en tutti frutti zijn eveneens vezelrijk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voedingsvezels zijn onverteerbare stoffen die zich in de celwand van planten bevinden. Waarvoor zijn die belangrijk:
1. Een goede darmwerking. Een tekort aan voedingsvezels veroorzaakt darmproblemen, zoals een te trage stoelgang, obstipatie en aambeien of uitstulpingen van de dikkedarmwand.
2. Om overgewicht te voorkomen. Want hoewel voedingsvezels nauwelijks calorieën leveren, geven ze wel een verzadigd gevoel.
3. De bloeddruk en het cholesterolgehalte. Daarmee verkleinen ze het risico op hart- en vaatziekten en mogelijk ook diabetes type 2. Misschien verkleinen voedingsvezels ook het risico op dikkedarmkanker, maar dit is nog niet zeker.
Amadea
13 jaar geleden
Fruit verzadigt nauwelijks tot niet. Dat komt door het hoge water- en suikergehalte. Als je vooral vezels binnen wilt krijgen doe je er beter aan gedroogde vruchten en nog beter groenten te eten. Vruchtensap is arm aan vezels en overrijk aan suikers. Liever helemaal vermijden als je lijn je lief is.

Er zijn twee soorten vezels, met verschillende fysiologische invloed.

Oplosbare vezels ontlenen hun naam aan het feit dat ze oplosbaar zijn in water. Zij slorpen dus in de darmen een grote hoeveelheid water op, wat de darminhoud doet toenemen en hem een stroperige consistentie geeft. Deze vezels vertragen de lediging van de maag maar versnellen de doortocht door de darm.

We vinden ze vooral in haver, gerst, droge groenten (bonen, kikkererwten, linzen), gedroogde vruchten (pruimen, vijgen, abrikozen, dadels...), fruit (aalbessen, frambozen, bessen, peren en ongeschilde appels...), groenten (spruiten, erwtjes, knolselder, broccoli, wortelen, kervel, ui, prinsessenboontjes).

Niet-oplosbare vezels bevatten grote hoeveelheden water, wat het gewicht van de stoelgang en de kneedbaarheid verhoogt. Ze vormen een zeer goede remedie tegen constipatie.

Onoplosbare vezels vinden we terug in tarwezemelen, volle granen, graanmengelingen en volkorenproducten.