Hoe komen kringen op/in het bierflesje?

Ik zat lekker in het zonnetje met een flesje bier erbij, toen zag ik wederom 'ineens' van die wit-achtige kringen op het flesje komen. Volgens mij zit het aan de binnenkant en het gaat ook niet weg..hoe kan dit?

Ik heb er maar even een foto met 'bewijs' bij gezet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het zit niet aan de binnenkant, dan zouden de strepen er veel bruiner uitzien doordat je ze door het bruine glas heen zou zien.

Wat je ziet, is glascorrosie op een vaak gerecycled flesje. Die glascorrosie is niet direct zichtbaar als je het flesje uit de koeling haalt, omdat er dan condens op zit. De druppeltjes condens camoufleren de corrosie. Als je dan je biertje leegdrinkt (of het opwarmt in de zon) verdwijnt die condens. De ruwe plekken op het flesje door glascorrosie worden dan niet meer 'gladgestreken' door de condens, en worden zichtbaar als ondoorzichtige witte plekken.

De plaatsing van de corrosie (in kringen) komt waarschijnlijk, zoals hiervoor in een reactie al geopperd, door de vele malen dat het flesje op een band heeft gestaand en tegen andere flesjes is gestoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat heet een schuimkraag, komt wel vaker voor, heb het ook vaak meegemaakt. maar wees gerust, het gaat zo voorbij, tenminste als je glas maar vet genoeg is, dan gaat het bier van zelf 'dood'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken. Hoe voel je je nu?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar wordt bier alleen maar lekkerder van Antwoordman...
AWM
14 jaar geleden
Een hele geruststelling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht aan het bier. Pils meestal niet, zwaarder bier i.d.d. Starbless. Heb wel eens een Rochefort 10 van min. 3 jaar oud gedronken en die was behoorlijk goed. Na 4 biertjes zag ik krijgen aan de binnenkant van mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na 4 pas somdv? Maar ken best wel pilseners die een jaar over datum erg lekker worden hoor...
Komt dat niet doordat het licht door het flesje wordt gebroken en in het flesje tegen de andere kant worden geprojecteerd?

Misschien een experimentje om even binnen te gaan zitten? Dan zou het weg moeten zijn.

Ik zou het leuk vinden als je een foto van het verschijnsel erbij kan zetten omdat je er "wederom" bij zet.

Toegevoegd op 29-05-2009 21:09:41
Top Aniek, ik zie de foto inmiddels! Zo wordt het serieus. +1 Goeie vraag.

Toegevoegd op 29-05-2009 21:10:27
Volgens mij is dat refelctie aan de buitenkant, niet aan de binnenkant en komt dat door de bolling van het flesje.

Toegevoegd op 29-05-2009 21:11:05
Ik neem aan dat het op dezelfde plek zit als je het flesje ronddraait.

Toegevoegd op 29-05-2009 21:32:43
Doordat het licht op het ronde oppervlak valt wordt het enigzins gebroken. In een zuiver prisma zou het witte licht gebroken worden in verschillende kleuren, maar nu maar een klein beetje. Dat is denk ik de witte vlek aan de ene kant. Het "gebroken" licht gaat verder door het flesje en breekt naruurlijk ook aan de andere kant weer. Dus dat je aan beide kanten een vlek ziet vind ik niet zo gek.

Toegevoegd op 29-05-2009 21:39:32
Hier staat een simulatie van breking van licht door een half bol glas: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=777831

Kijk hieronder zie je het ook bij een willekeurig gezocht flesje bier in google afbeeldingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn dat niet gewoon restanten van een oud etiket wat in de bottelarij verwijderd is om er een nieuwe op te plakken.