Vaak zie je achter de inhoudsmaat het lettertje "e" staan. Met dit kleine lettertje vrijwaart de fabrikant zich om exact de hoeveelheid te leveren; kleine afwijkingen in gewicht of inhoud zijn toegestaan binnen wettelijk vastgestelde marges.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, dat is europees vastgesteld +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg dit persoonlijk aan iemand vanmiddag en die zei dat je er dan wettelijk 15 m.l of m.g naast mag zitten en het toch bijv. 1liter mag noemen, tegenwoordig met die moderne weegtechnieken, gaat iedere fabrikant er 14 m.l of m.g er onder zitten, dan mogen ze het toch bijv.1liter noemen en besparen ze op 1000000 liter weer vele liters terwijl ze zich wel aan de wet houden, ik vond jou antwoord het beste. bedankt.

Andere antwoorden (3)

Dat betetent dat dat de gemiddelde inhoud van het product is. De één kan 247 gram bevatten en de ander 253, maar gemiddeld zal de inhoud 250 gram zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er staat 1 Kg dan betekent dat ± 0.5 Kg, dus een gewicht tussen 0.5 en 1,5 Kg. De statistische waarheid is altijd een marge van een halve laatste eenheid. Zo is 1.0 Kg in werkelijkheid gewicht tussen 1.0 ± 0.05 Kg, dus tussen 0.95 en 1.05 Kg.
In de EU wilde men een uniforme en duidelijker regel hebben. En zijn er afwijkende wettelijke normen geformuleerd. 1 Kg e betekent dan - bijvoorbeeld - een toegestane marge van 10 %. Je kunt namelijk onmogelijk precies 1 kg afwegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minzetter, scheer je weg, domkop!
estimate=ongeveer…
zodat de klant de bedrijf niet gaat aanklagen zo van: `er zat maar 950ml in en hier staat 1liter!`
dus de`E` betekent ongeveer…
fremar