Kan er van soja-melk ook kaas gemaakt worden?

Zo ja, waar is deze te koop?
Of hoe maak je deze dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (4)

Het schijnt wel te bestaan. Of de kaas uit soja-melk gemaakt wordt, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar er is een kaas-achtig product genaamd; Yakso Cheddar sojakaas.

Op de onderstaande link zelfs een complete review van dit kaasje.

Het is er ook in de Gouda-variant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Kaas is van melk van een beest.
Je kunt iets maken van sojamelk: tofu of tahu, maar dat lijkt niet op kaas ook niet op gorgonzola. Natuurlijk kun je chemisch iets maken, wat op kaas lijkt qua structuur, maar dat kun je van oude schoenen ook. In de oorlog brandde men graan en suiker ter vervanging van koffie. In dat soort situaties zeg je dan soms ook nog wel 'lekker'. Maar het is geen koffie en het lijkt er niet op.
Tofu, is gewoon lekker als Tofu, bijv. gemengd met ladyfingers (okras, okers) en bosuitjes. Voor de rest zijn het zweverige dwazen die zo nodig iets plantaardig als iets dierlijks willen voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja!
Soja kaas is te koop bij de iets grotere gezondheidswinkels. Ik heb soja kaas nog niet gevonden in de gewone supermarkt. Het is hoog tijd dat er meer aanbod komt van soja kazen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, ik maak het zelf wel eens! Ik doe het zo:
Neem 1 liter sojamelk en 1 citroen (uitgeperst)
Breng de sojamelk aan het koken en ga daarna terug tot net onder het kookpunt (90 graden) en voeg met druppels het citroensap toe, en blijf roeren. Alles op zacht vuur, het mag niet gaan koken! Blijf sap druppelsgewijs toevoegen en blijf roeren tot er vlokken ontstaan en je een duidelijke afscheiding krijgt. Doe het vuur uit en zet dit alles in een zeef met een theedoek erin in een schaal om uit te lekken. Na een paar uur heb je enkel de soja-kaas nog over, en dit kan je vormen en kneden en kruiden zoals je wilt.
Na een dag is alles lekker uitgelekt en kan je het al gebruiken al tofu (sojakaas heet dat ook wel) dus bakken of zo toevoegen aan bijv. een salade.
Blijf proberen en experimenteren, het is zo simpel!

Goeie vraag trouwens! +

Zo wordt ook Panir of Paneer gemaakt, Google daar eens op voor meer varianten op recepten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je voor je recept. Weet je toevallig ook waar 'neutrale' tofu naar smaakt? Dus zonder dat je er vanalles aan hebt toegevoegd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt de smaak moeilijk te plaatsen.. misschien lijkt het meer op de geur van karton met iets broodsmaak. Niet vies, maar ook niet bijzonder lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha. Het doet me meteen denken aan verlepte beschuitjes.