Saté is Indonesisch, het is vlees aan een stokje. Daaroverheen gaat de satésaus, ook wel pindasaus genoemd in Nederland. Je kunt en het Indonesische woord en het nederlandse woord gebruiken.
In sommige anderen landen gebruiken ze ook pindasaus (wat dan weer anders heet), maar die varieert nog wel eens van de smaak van de indonesische pindasaus. De pindasaus in Thailand is bijvoorbeeld pittiger dan de pindasaus in Indonesië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is hetzelfde...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Saus over indonesische sate hoeft overigens geen pinda's te bevatten, kan van alles zijn!

Maar idd als het in Nederland in de winkel of op de kaart staat wordt hetzelfde bedoeld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil is al uitgelegd. maar de overeenkomst is dat beide benamingen heerlijk smaken :)...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Satésaus is saus voor over saté (dus spiesjes) heen, pindasaus is saus van pinda(kaa)s.
Satésaus hoeft dus geen pindasaus te zijn, en pindasaus kan zonder saté worden gegeten.
In de praktijk is het echter hetzelfde, aangezien wij altijd pindasaus over de satétjes doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op bijvoorbeeld Sate Babi (varken) of Sate Ayam (kip) doe je satésaus gemaakt van pinda's, ook bekend als pindasaus. Lekker zoet.

Op Sate Kambing (geit) doe je satésaus gemaakt van ketjap. Met limoen, veel peper en verse ui. Lekker pittig.