Hoe maak je nu van die echt lekkere ouderwetse vette pannekoeken die je oma altijd vroeger maakte?

Toegevoegd na 11 minuten:
...en graag geen sluikreclame door recepten te geven met zo'n smakeloos kant en klaar pak zoals koopmans, daar had mijn oma vroeger ook al zo'n hekel aan...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Zie onderstand recept:

Alleen dan lekker veel roomboter gebruiken :P

Geen pannenkoeken uit het versvak, shaker of pakje maar met bloem, melk en nog veel meer.

Ingrediënten: 100 gram bloem, zout, 20 gram poedersuiker, 1 zakje vanillesuiker, 1 zakje bakpoeder, 100 ml volle melk, 200 ml water, 1 ei,

Meng 100 gram bloem, een snuf zout, 20 gram poedersuiker, 1 zakje vanillesuiker en 1 zakje bakpoeder. Giet er 200 ml water en 100 ml volle melk bij en roer tot je een glad mengsel krijgt. Splits 1 ei. Klop de dooier los en klop het eiwit tot schuim. Meng de dooier door het beslag en roer daarna voorzicht het eiwit erdoor. Dek de kom af met een theedoek en laat het op een warme plaats iets rijzen. Smelt dan olie of boter in de pan en bak de pannenkoeken goudbruin. Als beleg hebben we dit keer voor fruit gekozen. Plakjes appel, banaan en peer plus rozijntjes en kaneel. Eens wat anders vond Britt. Smul ze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Alsjeblieft, oma's pannenkoekenrecept: http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/kinderen/omas-pannekoeken-4128.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oma's Pannenkoeken

In 1846 begon Uilke Klazes een Boekweitmolen. Boekweit werd een populair ingrediënt voor pannenkoeken. Vol van smaak, rijk aan vitaminen en mineralen.

De oorsprong van Koopmans is duidelijk te proeven in Oma’s Pannenkoeken. Heerlijke geurende pannenkoeken met boekweit en een vleugje kaneel. Proef dit authentieke recept met de beste ingrediënten, met liefde samengesteld en dat proef je.

Bekijk de bakfilm pannenkoeken en zie hoe je zelf de lekkerste pannenkoeken bakt.
Basisrecept Oma's Pannenkoeken

1. 1Doe de mix in een beslagkom en voeg de helft van de melk toe.
2. 2Roer het geheel met een mixer of garde tot een glad beslag.
3. 3Voeg al roerende de rest van de melk en de eieren toe.
4. 4Verhit een klontje boter of een scheutje olie in een koekenpan.
5. 5Giet wat beslag in de pan, laat het uitlopen over de bodem.
6. 6Bak de pannenkoeken aan beide zijden goudbruin.
7. 7Serveer Oma's pannenkoeken met stroop, suiker of jam.

Toegevoegd na 4 uur:
Tsja.. Als mensen de vraag gaan aanpassen als er al antwoorden staan, is het flauw om zwaar minnen te gaan uitdelen aan antwoorden die eerder gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak pannenkoekenmeel van Koomans.
Volg de instructies op het pak, maar doe een klein scheutje olie in het beslag.

Doe een klontje boter in een koekenpan en zodra deze gesmolten is en uitgesist doe je er een beetje beslag in. Niet te veel! Draai de pan heen en weer zodat het beslag goed verdeeld is. Zodra de bovenkant van de pannenkoek droog is, draai je hem om en bak je de andere kant nog een minuutje of twee.

Zo doe je dat met iedere pannenkoek.

Toegevoegd na 34 seconden:
Koopmans! Zie plaatje hierboven ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik voor de basis verse melk van de boer, liefst biest. Extra eieren erin, en vervolgens het pak volgen dat de persoon hier boven mij als foto heeft bijgevoegd.
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik voor het beslag roomboter en om de pan in te vetten, neem je ook weer roomboter. Dit is het geheim van de lekkere vette pannenkoeken, met de karakteristieke smaak.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Het is eigenlijk Frans crepe beslag maar als je er een dikke crepe van bakt krijg je een vette pannenkoek.

500gr kristalbloem
8 dl volle melk of boeren melk
4 eieren
snufje zout
(vanille poeder als je voor zoete pannenkoeken gaat.)

misschien kan je de melk wat minderen om een dikker beslagje te krijgen maar lijkt me niet noodzakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gewoon zelf je beslag wilt maken : je neemt bloem en melk, ong 1 EL bloem per pannekoek die je wilt gaan bakken,
en maakt het beslag aan de dikke kant. Dan pp. een ei erdoor roeren, en op de door jou gewenste dikte maken met meer of minder melk erbij (hoe dunner je beslag, hoe flensjesachtiger je pannekoeken zijn)
Snufje zout erdoor, en dan het geheim van mijn oma : een beetje gesmolten roomboter door het beslag roeren.

De pan goed heet laten worden vóór je de roomboter erin doet. De eerste pannekoek mislukt altijd ietwat, dus die is voor de bakster (als je een hele stapel gebakken hebt, hoef je zelf niet meer zo, zei oma altijd)

Een soepbord omgekeerd op een pan kokend water zetten, en daar de 'klare' pannekoeken op stapelen, met een groot deksel eroverheen.
Zo breng je een stapel pannekoeken lekker warm op tafel, en kan je met elkaar gelijktijdig eten.

Smakelijk eten!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snufje zout is inderdaad een actie die de smaak, ook van zoete pannenkoeken naar boven haalt.
Ook al wil je een vette pannekoek, het is ook wel fijn als die luchtig is. Dat is niet alleen een kwestie van wat extra eieren maar ook van een flinke scheut rode spa.

Toegevoegd na 45 seconden:
in je eigengemaakt beslag natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in koopmans zit alles in...wat niet in een pannekoek hoort.
mijn oma bakte de spekpannekoeken in reuzel.
die waren goddelijk.en al die andere kant en klare mixen,dat is een gebrek aan smaak en fantasie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op grootmoederswijze klaargemaakt:

Ingredienten
Voor 2 Personen:

- 1 ei
- 100 gram zelfrijzend bakmeel
- 20 cl melk
- boter om te bakken

Bereidingswijze
Doe het ei, het bakmeel en de melk in een kom en mix tot een glad deeg. Smelt de boter in een koekenpan en laat goed heet worden. Bak de pannekoekjes in de pan aan beide kanten mooi aan.

Lekker met wat siroop of verschillende soorten suiker.

Variaties:

- Schep een bolletje ijs en wat verse aardbeien op de pannekoek.
- Serveer met een bolletje ijs en warme chocoladesaus.
- Flambeer het pannekoekje met wat mandarin napoleon of een andere sterke drank.

Simpel maar wel heerlijk, daar kan ik van mee spreken!