Is een heel hoge waarde voor foliumzuur in het bloed ongezond?

Omdat ik geen vlees en bijna geen dierlijke producten eet (ook bijna geen zuivel) wilde mijn huisarts mijn bloed onderzoeken om eventuele tekorten vast te stellen. Die waren er echter niet.
Ik zag op het blad met de uitslagen dat mijn waarde voor foliumzuur een stuk boven de normale bovengrens lag, namelijk 45 (de normaalwaarden liggen tussen 6,8 en 39). Is zo'n hoge waarde ongezond? Zo ja, hoe kan ik die verminderen?

Toegevoegd na 38 minuten:
Aanvulling op het antwoord van Loenie: mijn B12-waarde is ook gecontroleerd en die was in orde (ongeveer 300). Ik slik namelijk een B12-supplement. Ik ben overigens 57.

Toegevoegd na 43 minuten:
Persoonlijk denk ik dat mijn hoge foliumwaarde komt doordat ik erg veel groente te fruit eet, samen ongeveer 1000 gram per dag. Dat wil ik liever niet minderen, want volgens mij komt het daardoor dat al mijn andere waarden (ijzer, calcium, cholesterol enz.) optimaal zijn.

Als het niet ongezond is om een waarde van 45 te hebben, vraag ik me af waarom dat dat als bovengrens gesteld wordt. Ik dacht dat 'bovengrens' betekent dat waarden daarboven niet gezond zijn. Of bepalen ze die bovengrens misschien aan de hand van de waarden van bijv. de 90e percentiel van de bevolking?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
52.2K

Antwoorden (5)

45 is geen probleem, foliumzuur is niet een zeer vergiftige stof bij overdosering, wat bij vit A en D wel het geval is.
Je moet dan denken aan een factor 5-10 te hoog (bij vit A en D) dus is de geringe verhoging van vit B11 zoals Foliumzuur ook wel genoemd wordt geen enkel probleem tenzij het wijst op een gestoorde functie, wat bij deze waarde volgens mij niet het geval is.

Toegevoegd na 2 uur:
Inderdaad moet de combinatie B11/B12 in orde zijn.
Dat is blijkbaar het geval.
Hoge concentraties die afwijken van de gemiddelde bandbreedte hoeven niet altijd op een probleem te wijzen
Het hematocrietgehalte van sporters is ook veel hoger dan het gemiddelde.
Is het veel te hoog dan kan het op EPO gebruik wijzen en dat mag in de sport niet.
Dus is een hogere waarde soms gunstig, bovendien is 45 tov 38 een kleine afwijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt vaker voor bij vegerariërs en veganisten dat zij een te hoog foliumzuur hebben. Het kan zijn dat het een te kort aan vitamine B12 maskeert.
Vitamine B12 is namelijk nodig om foliumzuur vrij te maken uit cellen.

Vit B12 vind je in direlijke producten en Soja etc.
Foliumzuur (B11) zit in voornamelijk groene producten.

Je zou je wat meer moeten concentreren op vitamine B12. Dat zit met name in dierlijke producten, maar aangezien je dat niet eet, zul je het uit plantaardige producten moeten halen, wat op zich wel kan maar erg lastig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je zwanger wilt worden wordt je aangeraden foliumzuur te slikken en dit vol te blijven houden gedurende het eerste trimester van je zwangerschap.

(dit om het risico op open ruggetje te verminderen)

het lijkt me dus zeker dat dit niet schadelijk is, sommige mensen doen er lang over om zwanger te worden en lopen dan ook lang met een hoge waarde foliumzuur in hun lichaam
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
ivm aanvulling in het antwoord. Die getallen zullen een gemiddeld cijfer zijn wat voorkomt onder de bevolking, inderdaad wat je zelf al aangeeft, verruit de meeste mensen zullen een waarden hebben die daartussen ligt.
is absoluut onschadelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij verreweg de meeste wateroplosbare vitamines is de bovengrens niet kritisch. Teveel is nauwelijks tot niet mogelijk omdat je het overschot via natuurlijke weg kwijtraakt. Mijn Voedingssupplementengids geeft geen waarschuwing voor een teveel aan foliumzuur. Ga zo door, zou ik zeggen!