Glucose-fructosestroop (HFCS is de afkorting van de Engelse benaming "high fructose corn syrup") is niet rechtstreeks met suiker te vergelijken. Want de verhouding tussen glucose en fructose kan in de stroop verschillen. Fructose smaakt veel zoeter dan glucose. Hoe meer fructose in verhouding tot glucose, hoe zoeter de stroop. Maar gemiddeld is het wel zo dat het fructosegehalte van de stroop hoger is dan dat van tafelsuiker, en smaakt het dus zoeter.
Amadea
een maand geleden
Thecis
een maand geleden
Fructose is inderdaad veel zoeter dan glucose. Aan den lijve ondervonden toen ik ooit een appeltaart maakte en de hoeveelheid suiker 1 op 1 verving met fructose. Laten we zeggen dat een taart ook té zoet kan zijn....