Word ik ziek als ik groente of fruit niet heb gewassen?

Ik vond groente of fruit afspoelen voor gebruik zo'n onzin, dus ik deed dat nooit. Sinds Corona begin ik echter steeds meer te twijfelen of dat wel handig was. Ik wil mijn weerstand optimaal houden en als ongewassen groente of fruit dusdanig mijn weerstand kan verzwakken: liever niet. Kan ik ziek worden als ik groente of fruit niet afspoel met water?

3.9K
Pieterke
3 jaar geleden
Je kunt het beter wel afspoelen i.v.m. bestrijdingsmiddelen maar ziek wordt je er echt niet van.
Utrecht
3 jaar geleden
Je bent er tot afgelopen jaar blijkbaar ook nooit ziek van geworden, dus het zal wel meevallen. Het is niet dat er nu coronavirus op het fruit zitten.
Maar even wassen of afspoelen voor het eten is wel aan te bevelen.

Antwoorden (3)

NEEN, normaal gesproken wordt je daar niet ziek van. Het is zelfs nog zo, dat zeer kleine microbiologische verontreinigingen je weerstand verhogen. Ik was de groente alleen, als er wat luis in zit (andijvie) of zand aan kleeft. Voor wat betreft de bestrijdingsmiddelen is de Nederlandse wetgeving zeer streng.
TE VEEL hygiëne maakt ons alleen maar kwetsbaarder.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Voedingscentrum: “Het is belangrijk om hygiënisch met voedsel om te gaan, zo voorkom je dat er ziekmakende bacteriën en virussen op eten kunnen komen. Was je fruit en groente altijd goed.”.

Je kunt er dus wel ziek van worden als je groente of fruit niet hebt gewassen, al zal de kans klein zijn. E.coli en salmonella zijn grote boosdoeners van door fruit en groente overgedragen ziekten.
SimonV
3 jaar geleden
Als je een goed immuunsysteem hebt, hoef je niet alles af te spoelen. De bacteriën en parasieten die door uitwerpselen van dieren op je groenten en fruit kunnen zitten kunnen dan weinig kwaad. Alleen mensen met een minder goede weerstand zoals mensen op leeftijd en ook zwangere vrouwen kunnen hier ziek van worden.

Toch zou ik oppassen, juist nu in deze tijd, met niet verpakte groenten/fruit. Veel fabrikanten wassen hun producten wel voor ze in de verkoop gaan, maar als het in het schap ligt, wordt het niet alleen door de vakkenvullers aangeraakt maar ook door de klanten. Niet iedereen ontsmet zijn/haar handen steeds goed en men pakt meerdere producten op, die dan weer terug worden gelegd. Ook hoesten of mensen regelmatig over de producten heen en je weet maar nooit!!
Better safe than sorry! Niet voorverpakte groenten en fruit, zal ik nu zeker altijd even afspoelen!
amc