Bederf wordt veroorzaakt door oa afbraak en bacterie- of schimmelgroei. Ingeval van afbraak verandert een product van samenstelling, bij bacterie/schimmel groei zijn het op een gegeven moment de gifstoffen die (bepaalde) organismen uitscheiden die maken dat iets niet meer te eten is.

Bacterieen en schimmels hebben vocht nodig om te groeien (lees: vermeerderen). Het is al heel lang bekend dat het drogen van voedsel de houdbaarheid enorm kan verlengen (vergelijk een rozijn met een druif bijv). Suiker bevat geen (nauwelijks) water. Bacterieen en schimmels kunnen zich dan dus niet vermenigvuldigen.

Zaak is wel de suiker afgesloten te bewaren.
Toch zal ook op open suiker niet snel bacterie groei plaatsvinden omdat het watergehalte altijd te laag zal zijn. Suiker is niet voor niets (net als zout) een conserveringsmiddel.

Maar een open pot suiker kan na verloop van tijd toch muf gaan ruiken.
Dus: onbeperkt is niet onder alle omstandigheden.
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat suiker heel graag vocht aantrekt.
Als een bacterie op suiker terecht komt, trekt de suiker het water uit de bacterie, en gaat dood.