Echt strooibaar zal hij niet worden maar je kunt hem wel zacht en bruikbaar maken. Je kunt er een sneetje brood bij doen...het brood zal vocht opnemen, maar dit zal wel wat langer duren. Zeker een nachtje tijd zal het kosten voor de suiker weer bruikbaar wordt.
Een sneller manier is om de magnetron te gebruiken.
Doe de suiker in een magnetronbestendig kommetje en dek de suiker af met een vochtig keukenpapiertje. Zet de magnetron zo'n 20 tellen aan en hij zal weer zacht zijn. Kijk wel uit dat je het niet te lang doet omdat suiker dan gaat smelten.
amc
4 jaar geleden
Dat kan in de magnetron. Doe de suiker in een kom, leg er een vochtig (keuken)papiertje op en stel de magnetron op 20 sec. in.https://www.kookfans.nl/voedselfeitjes/harde-bruine-suiker-weer-zacht/
4 jaar geleden
Het is wel een klus. Leg de grote klont op een houtenplank of een kunststof snijplank. Wrik met een groot scherp mes brokken van het grote stuk af. Maak deze brokken steeds kleiner. Uiteindelijk kan je met een vork de brokjes helemaal verkruimelen. Om de strooibaarheid wat te verbeteren kn je eventueel wat droge witte suiker doormengen. Blijft het ook langer strooibaar.
Omdat bruine basterdsuiker en rietsuiker een beetje vocht bevat zal die altijd wel wat hard worden. Ik ga regelmatig met een vork of mes in de voorraadbus om los te roeren. Scheelt heel veel.
De tips van de KOOKFANS zijn een beetje tegenstrijdig. Een tip laat het vocht wegtrekken, de andere tips doen er vocht bij. Voor de strooibaarheid op wat langere duur kan dat dus niet werken.
Toegevoegd op 18 maart 2020 11:31: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je nog een koffiemolen hebt is het een-twee-drie gebeurd!
4 jaar geleden
Afhankelijk van de grootte van de klonten suiker, neem een moker of hamer, een beitel en vervolgens een koffiemolen of keukenmachine. Werkt gegarandeerd