Er gaan heel veel verhalen rond, over de oorzaak van de verschil in kleur van de eieren. Lang werd gezegd, dat bruine kippen bruine eieren legden en witte kippen witte eieren. Maar dit is niet juist. Het is wel zo, dat de kip bepaalt wat de kleur van eieren is, maar daarbij moet je niet op de veren, maar op de oorlellen letten. Kippen kunnen rode of witte oorlellen hebben. Kippen met rode oorlellen leggen bruine eieren en kippen met witte oorlellen leggen witte eieren.
Maar, behalve in de kleur, is er geen verschil tussen bruine en witte eieren.
De smaak van de eieren wordt bepaald door het voer, dat de kip krijgt. Dus als je beide kippen (die met de rode en die met de witte oorlellen) hetzelfde voer geeft, zullen de bruine en de witte eieren hetzelfde smaken.
Verder is er geen verschil met betrekking tot de voedingswaarde (meer of mindeer gezond) en ook heeft de kleur geen invloed op de dikte van de schaal.
De wat hogere prijs voor de bruine eieren wordt dan ook niet ingegeven voor de betere kwaliteit van deze eieren. Maar de kippen, die deze eieren leggen, zijn doorgaans wat groter en kosten meer. Dus de "productiekosten" van een bruin ei is wat hoger dan de "productiekosten" van een wit ei en dat merk je in de prijs.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Eens, behalve met de laatste zin. Consumenten kopen liever bruine eieren, om wat voor reden dan ook. Dus doen de kippenboeren wat extra kleurstof door het voer, en berekent de tussenhandel een iets hogere marge.
erotisi
5 jaar geleden
krijg je ook halfgekleurde wit/bruine eieren als je een witte oorlel (haan) kruist met een bruine oorlel (kip)? Of is gen van moeder altijd dominant?