Wat is nou verstandig vitamine gebruik?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel eigenlijk vitamines en andere voedingssupplementen.
Heb ooit geleerd dat je met evenwichtige voeding en voldoende buiten zijn eigenlijk alles binnenkrijgt wat je nodig hebt.

Echter..... als ik tegenwoordig die schappen vol met pillen ed zie bij alle drogisterijen vraag ik me toch af: zou het niet toch zinvol zijn hier iets van te nemen (ook als je "goed"eet) en zo ja wat dan.

Toegevoegd na 4 uur:
We zijn het tot nu toe roerend eens met z'n allen. Wie eten dan wel al die schappen met pillenpotjes leeg?

Weet jij het antwoord?

/2500

Verstandig is gewoon vertrouwen op je gezonde voeding. Wie gezond en gevarieerd eet, heeft geen supplementen nodig.

elke dag verse groenten en fruit eten... dat bevat vitaminen die je nodig hebt... hoe groener de groente ..hoe beter t is...

ik denk dat je hier wel wat nuttigs kan vinden. http://www.natuurlijkerwijs.com/vitaminen.htm

het gebruik van extra vitamines is grote onzin als je je maar houd aan het juiste voedingspatroon dus 2 stuks fruit en 200 gram groente per dag groente en fruit: vitamine C brood, , B-vitamines en mineralen zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: eiwit, ijzer, calcium, B-vitamines en visvetzuren vetten en olie: vitamine A, D en E en essentiële vetzuren

Als je iets niet lekker vindt, bv. vis en noten, dan zou je Omega3-supplementen kunnen nemen, omdat dat goed is voor hart en bloedvaten. Of als je geen melkprodukten lust, zou je calcium-tabletten kunnen nemen. Kom je nauwelijks buiten (of gedurende donkere dagen en tijdens de winter), dan zou je Vitamine D supplementen kunnen nemen. Dit zijn zomaar even wat voorbeelden, maar als je alles lust en je eet gevarieerd en krijgt voldoende zonlicht op je huid (bv. in zonnige gebieden), dan zou gezonde, evenwichtige voeding moeten volstaan. Toegevoegd na 29 minuten: Een belangrijke vitamine voor mensen die langdurig heel veel alcohol tot zich nemen, zijn beter af een supplement van Vit. B1 tot zich te nemen, daar alcohol de opname van deze vitamine vermindert. Door een langdurig tekort aan Vit. B1 kan iemand aan het Korsakov-syndroom lijden.

Verstandig eten en drinken alsmede van tijd tot tijd uw neus buiten de deur steken is het juiste recept. Hierbij krijgt u ALLE vitamines en mineralen binnen. De consumptiemaatschappij dicht u allemaal negatieve dingen toe indien u er geen gehoor aan geeft. Pas met lichamelijke problemen kunt u ergens een tekort aan hebben, maar dan is het toch uw huisarts om te adviseren wat echt nodig blijkt. Bent of voelt u zich gezond van lijf en leden en wilt u desondanks tot aanschaf overgaan, dan zit het tussen uw oren en is het weggegooid geld.

Gezond en gevarieerd eten zou inderdaad voldoende moeten zijn. Helaas is het zo dat bijna niemand tegenwoordig de aanbevolen hoeveelheden groenten en fruit haalt. Men denkt dat vaak wel, maar de praktijk valt tegen. Een voedingssupplement kan, helemaal in de winterperiode, geen kwaad. Helemaal als je snel ziek wordt of verzwakt bent. Maar echt nodig is het lang niet altijd. Een uitzondering is echter vitamine D. Belangrijke bronnen van vitamine D zijn halvarine, margarine en bak- en braadproducten, waaraan vitamine D is toegevoegd. In vette vis zit van nature veel vitamine D-3. Ook leveren vlees en volle melkproducten vitamine D. Een gezonde voeding voorziet in principe in voldoende vitamine D voor personen van 4 tot en met 50 (vrouwen) en 70 (mannen) die een lichte huidskleur hebben en voldoende buiten komen. Alle andere groepen hebben extra vitamine D nodig. Het Vitamine Informatie Bureau neemt het advies van de Gezondheidsraad over en adviseert dat dagelijks 10 microgram vitamine D extra wordt gebruikt door: -kinderen tot vier jaar*; -mensen van 4 tot 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een donkere huidskleur hebben of onvoldoende buitenkomen; -vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen; -vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven; -vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 jaar die een lichte huidskleur hebben en voldoende buitenkomen. Dagelijks 20 microgram vitamine D extra wordt geadviseerd aan: -mensen die osteoporose hebben; -mensen die in een verzorgings- of verpleeghuis wonen; -vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 jaar die een donkere huidskleur of die onvoldoende buitenkomen; -vrouwen vanaf 50 jaar die een sluier dragen. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot chronische ziekten, zoals osteoporose.

Bronnen:
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines...
http://www.werkendlichaam.nl/10229/1/vitam...

De officiële lezing is dat we alle voedingsstoffen met een gezonde en gevarieerde voeding binnenkrijgen. Dat staat meestal ook op verpakkingen vitamines en andere supplementen. Het is echter niet de waarheid. Zwangeren, kleine kinderen, rokers, ouderen, mensen met een donkere huid, zieke mensen en zo zullen er nog wel wat categorieën zijn, dreigen allemaal tekorten op te lopen. Bovendien eet vrijwel niemand volgens het boekje. Natuurlijk zouden we wel moeten streven naar een zo gezond en gevarieerd voedingspatroon want er gaat niets boven natuurlijke voedingsstoffen. Maar begrijpelijk is het wel dat veel mensen supplementen gebruiken, hoewel veel mensen daarmee het zekere voor het onzekere nemen waardoor veel van die stoffen onnodig geslikt worden. Ik gebruik ze zelf ook. Statistisch is het natuurlijk van nul en generlei waarde maar sinds ik tien jaar geleden extra vitamine C ben gaan gebruiken ben ik nooit meer verkouden geweest en heb ik nooit meer griep gehad. Ik denk dat de officiële aanbevelingen aan de lage kant zijn, eerlijk gezegd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100