Hoe kan dat?
Een kip kan eieren leggen doordat er bepaalde hormonen worden geproduceerd, die ervoor zorgen dat de eierstokken een eicel (dooier) afgeven. Soms gebeurt het dat er een dubbele eicel/dooier wordt afgegeven. De twee dooiers worden vervolgens samen voorzien van eiwit, een vlies en de eierschaal. Dit komt vooral voor bij jonge hennen.
.
Soms wordt (door een verhoogde hormoonafgifte) een dubbele eicel/dooier afgegeven. Dit verschijnsel komt meer voor bij jonge hennen en heeft daarnaast een genetische grondslag.
.
In sommige gevallen wordt er bij de hen door een verhoogde hormoonafgifte een tweeling van de dooier afgegeven. Dit gebeurt vooral bij jonge hennen waarbij de hormoonhuishouding nog niet stabiel en de cyclus nog niet consistent is. Bij meerdere, opeenvolgende eiersprongen in korte tijd zitten er twee (en soms nog meer) dooiers in één ei. Het is dus een volledig natuurlijk proces!
.