Onwijze honger, ondanks goede voeding (sondevoeding). Wat te doen tegen dit gevoel?

Ik heb onwijze honger, tot buikpijn aan toe. Word er echt knettergek van.
Wat te doen tegen dit gevoel? - Behalve eten! -

Toelicht

Ik kan door darmziekte niets meer eten.
Drinkvoeding accepteert mijn lichaam zelfs niet meer. Ik ben volledig sondevoedingafhankelijk.

(Echter, heb ik geen sonde: ik drink de voeding dus puur. Dit moet ik bereiden met staafmixer en sachets poeder om het tot orale intake geschikt te maken, wat niet mee te nemen is onderweg. Dus ik kan dit enkel doen als ik thuis ben. Sonde = niet mogelijk!)

Maar ondanks deze goede voeding, houd ik onwijze honger! Kan geen uur zonder sondevoeding zonder helse buikpijn hierdoor te krijgen.
En daarom het volgende probleem: wil ik boodschappen doen, of afspreken met iemand, de deur in ieder geval uit: dan ben ik genoodzaakt ECHT honger te lijden! Want dan kan het zo zijn dat ik 8u zonder eten zit.
Heb nu niet eens dagbesteding, omdat dit hierom niet mogelijk is. Want dan zou ik een hele dag zonder voeding zitten.
Dat is al een probleem, maar al neem ik wel elke 2/3u voeding: lijd ik dus alsnog zo'n honger. (Laat staan dan).

Hoe kan ik dit hongergevoel tegen gaan?
Wil wel eens langer dan 10min van huis kunnen. Ben 22jr, maar heb geeneens vrienden hier, omdat ik geïsoleerd in mn woning leef. Kan geen dagbesteding starten hierom. Want dan zou ik dag zonder voeding zitten, maar ook dag honger lijden en dat trek ik nu zelfs geen uur! Laat staan n heel dagdeel.

Wat tegen hongergevoel te doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K
Utrecht
7 jaar geleden
Ga langs je (huis)arts of dietist. Die kan je beter adviseren.
ronron1212
7 jaar geleden
Je kan de staafmixer het poeder en eventuele andere zaken toch gewoon meenemen naar de dagbesteding. Winkelen kan je toch ook wel 1 of 2 uurtjes zonder moet toch kunnen. Als je ergens op visite wil of weg neem dan alles mee en maak het daar klaar. Als je nog steeds honger hebt moet je echt even een afspraak maken met degene die je dit heeft voorgeschreven en eens kijken of je alles wel goed doet.
Amadea
7 jaar geleden
Misschien is het mogelijk dat kauwen op kauwgom helpt tegen dat hongergevoel?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Raar verhaal, zonde is niet mogelijk... je kunt de voeding niet tijdelijk meenemen... Het bestaat toch niet dat je zo moet lijden? Waarom kan een zonde niet? En waarom kun je het tijdelijk (ik denk aan een afsluitbare drinkbeker) niet meenemen? Eet chocolade, en laat dat oplossen in je mond, of sabbelsnoepjes/drop. Welke darmziekte heb je waar zoveel beperkingen voor gelden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zonde=sonde
tinus1969
7 jaar geleden
@xriseandshine: wat zegt je specialist hiervan?
Cryofiel
7 jaar geleden
Ben ook benieuwd naar de reden van het niet kunnen meenemen van de voeding, en naar wat de specialist adviseert.
Erna55
7 jaar geleden
Je bent onder behandeling . Stel deze vragen aan je medisch behandelaar.
Utrecht
7 jaar geleden
Er bestaan overigens ook flesjes met drink-
of sondevoeding. Die zijn lang-houdbaar en kan je dus wel makkelijk meenemen. Vraag je arts of diëtist ernaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De reden waarom voeding niet gaat ; is onbekend en weigeren ze uit te zoeken.Ik zit ook muurvast, wenste dat ik het wist :( @Utrecht: drinkvoeding mag ik niet. Ik val nog af van 20 flesjes drinkvoeding. Dat is iets heel anders; dat is hypertone en ik neem geen hypertone meer op. Net als hypotone. Dat spuit zo uit mijn stoma (heb amper darm meer, darmfalen). Dus ik mag enkel nog ORS drinken en verder sondevoeding qua voeding. Waarom geen sonde, ja wist ik dat ook maar. 1 mei ga ik weer naar een chirurg (de zoveelste), want wil ook een revisie van mijn stoma, ik heb vannacht weer 4 lekkages gehad, kan mijn matras weg donderen ondanks extra matrasmoltons, mijn dekbed idem en mijn kleding beginnen me maar niet over (evenals het mentale leed).
Ik mag echter geen revisie en om die zelfde reden mag ik ook geen PEG of Mickey button (sonde dus). Een Neusmaagsonde accepteert mijn lichaam helaas niet.
Anders was dat wel een optie, maar helaas.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een draadloze staafmixer.. Bestaat dat? Dat vind ik een waardevolle tip, dankjewel!
Ik ga er eens naar informeren. Oprecht, ik probeer echt oplossingsgericht te denken hoor, dus stel de vraag met een doel en dit is dus een tip die ik gebruik. Een overleg met specialist, diëtist, huisarts, arts, whatever.. Dat soort adviezen heb ik uiteraard allang geprobeerd, ik vecht elke dag voor zorg hulp en oplossingen.. Ik houd dit geen dag langer vol zo. (Niet enkel de honger hoor! Bedoel het echte probleem, zit nl zwaar aan morfine, pillen en pleisters, woon 15u in de badkamer al dan niet keuken voor de sovo, kan amper de deur uit en heb niet eens dagbesteding hierdoor.. Ik leef zo geïsoleerd, door mijn hele medische probleem en niemand doet wat.. Maar nu met die honger erbij.. Heb vannacht 5 flessen voeding bereid, want hield het gewoon niet meer uit!) Kauwen op kauwgom kan ik niet tegen.. Helaas.
Snoepjes idem dito; ik accepteer die dingen zelfs allemaal niet meer.
Dat speeksel maakt zelfs dat mijn output enorm ophoogt en echt buikpijn; bizar! Dus enkel sondevoeding & ors. Dus nogmaals; GEEN drinkvoeding; dat advies was een wens van me, ik houd van drinkvoeding.. Ik dronk vroeger naast n eetlijst met liefde 12 flesjes weg; love it! Ook smaak variatie tenminste, oh ik vind dat zo lekker!! Maar helaas.. Dan val ik kilo's af, droog ik uit en beland ik in het zkh, al dan niet.. Dus dat doen we maar niet. Ik kom nu wel eindelijk aan. (Maar ja, hoe.. Met wat van leven? -.-) Ik ga f achter die staafmixer aan en zal de honger maar ook moeten accepteren..
Extra vette voeding kan ik niet, want dan is die niet meer 'isotone' (heb nav die reactie contact gezocht met mijn diëtist idd, dus nog dankjewel voor die reactie ook!) <3
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Utrecht en alle bovenstaande dus (ik kan niet taggen hier zoals FB toch? haha)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@xriseandshine: dit is een oudere vraag, dus ik weet niet of je dit nog leest, maar er is ook kant-en-klare isotone sondevoeding. Is dat geen optie dan, voor het meenemen vooral? (Gek eigenlijk dat er geen isotone drinkvoeding bestaat.. zou dat niet bestaan? Vast niet in het standaardassortiment, anders was je nooit uitgekomen op het drinken van sondevoeding, lijkt mij..) Nu heb ik geen idee waarom jij geen sonde krijgt en je hebt zo te lezen een ontzettend ingewikkeld medisch probleem, maar als je al bekend bent bij de darmfalenpoli (las ik elders van je) dan zou je toch zeggen dat je daar goed zit en ik zit me af te vragen waarom je verhaal dan klinkt alsof je amper begeleiding krijgt. Je verhaal roept bij mij heel veel vragen op (waarom kan een neusmaagsonde niet, waarom 'mag' een PEG niet, waarom zoveel sondevoeding - is dat nodig vanwege hoog verbruik en/of slechte opname of gebruik je het puur vanwege dat hongergevoel - en waarom enkel ORS, er zijn toch ook andere isotone dranken, etc.).. Krijg je überhaupt wel voldoende voeding binnen c.q. neem je genoeg op? Het zou volgens mij om te beginnen al zinvol zijn om te weten of dat hongergevoel samenhangt met ondervoeding of dat het ontstaat ondanks een voldoende in/opname van voeding.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Lies12 ik lees hem nog.. Maar je kan dat echt niet wegkrijgen als je 3 liter moet drinken.. Ik heb namelijk al kant en klare sondevoeding; maar drink jij dat maar eens weg. 1 glas doe je nog wel f, 2 misschien, maar niet als dit je enige voeding is en je moet er 15-25 glazen van wegdrinken (vieze zure drap met misselijkmakende bijsmaak, als je al misselijk bent) en daarom moet je er wel iets doorheen doen; wat enkel met staafmixer kan en zelfs dan mixt/mengt het nog niet. Klonten blijven. Drinkvoeding isotone is er inderdaad niet. Alles heeft een osmolariteit van rond de 400 (en isotone is 290). Dus dat kan helaas niet.. En haha, ja ik geef je volkomen gelijk. Heb de diëtist en darmfalenspecialist al tig keer gemaild en gebeld en heb zelfs een vriendin met een flesje sondevoeding bereid in envelop naar de darmfalen poli laten gaan; tav dr. W ; met brief erin dat ie dit zelf maar eens weg moet werken etc. En ja, ik neem voldoende op; de sovo dus. Kom ook aan. Bloed is pico bello! (Eindelijk)
Ik heb gewoon een fuckdup ziektegeschiedenis en artsen onderzoeken nooit en grijpen niet in etc.
Ileusen; doen en iets mee, zelfs ileus met stoma; doen ze niets mee. Braken tot je een ons weegt, maar ontslaan en katheter in het stoma.
Darmperforatie als gevolg? Ja, je belt de huisartsenpost maar.
Bel de huisartsenpost; je komt maar met de taxi.
Heb met geperforeerde darmen in een taxi gezeten, heb ileusen geregeld thuis 30/40 uur uitgezeten, heb soms een opname gekregen; maar zo snel mogelijk ontslag met 30a40 nieuwe pillen; en geen nazorg en nacontrole meer.
Etc etc etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En nog verder.. (max tekens haha) Ik at mijn hele leven al 5000kcal, zoals 23 boterhammen en 3kg avondeten en 4/5 pastaborden brinta voor t slapen. Omdat ik ook geen drinkvoeding kreeg. Want geen zorg = geen diëtist = geen machtiging dus.
En in periodes dat ik die wel had, dronk ik er dus 8 NAAST een eetlijst. Of ik kreeg sondevoeding via een PEJ (ik verdraag geen neusmaag door wat interne problemen helaas) ala 2200kcal en at er zelf nog 3500kcal naast; in een rolstoel.
Ik ben dus enorm veel eten gewend. Dan is dit een mega omslag; daarom zoveel sondevoeding (als antwoord op je vraag). En heb nog ondergewicht; dat speelt natuurlijk ook mee. Maar een contrast om van zoveel 'eten' naar -niets- te gaan.. Dat is het ook. Mijn maag is zoveel meer gewend.. En sportdrankjes isotone kan ik niet betalen. ORS ook niet, maar dat kan je zelf maken (en heb zakjes ooit gekregen van paar volgers van mijn instagram account. Heb 2 accounts; een eigen gewoon, maar ook een waar ik wat inhoudelijk praat over mijzelf en schrijfsels daarin etc. en daarop stuurde volgers dus wel eens doosje ORS. Zo lief! Maar zelf heb ik geeneens geld voor pleepapier :"))

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk bevat de sondevoeding weinig vetten en mogelijk ook weinig eiwitten.
Misschien kan dat bij jou niet anders, maar op voornamelijk koolhydraten ga van van suikerpiek snel naar een laag bloedsuiker niveau waardoor je honger krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarom kan je niks meenemen?
Met een draadloze staafmixer (die je thuis oplaadt) en een koelbox zie ik verder weinig mogelijk problemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
antwoord: vetten eten (drinken in de voeding) als dat kan.

De juiste vetten worden hooguit niet verteerd bij sommige darmproblemen, maar daar blijft het bij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel water drinken helpt tegen de honger, je hersenen kennen namelijk niet het verschil tussen eten en drinken