Verse rijpe pruimen staan bekend om hun laxerende werking. Als u geen verse pruimen kunt vinden en toch een laxeermiddel van pruimen wilt, overweg dan eens om ‘Roosvice Lax Pruimen,’ te proberen. Deze siroop wordt aangelengd met water, en is eigenlijk voor kinderen, maar heeft een goed laxerende werking. Er zijn ook laxerende middelen voor volwassenen op fruitbasis, deze kunt u via uw huisarts bestellen.
Daarnaast is er heel wat ander fruit dat laxerend werkt:
appel
meloen
bosbes
aardbei
banaan
braam
cranberry
zwarte bes
kers
goji bes
acai bes
citroen
limoen
sinaasappel
mandarijn
avocado

Tips om de stoelgang te verbeteren
Er zijn aardig wat (natuurlijke en minder natuurlijke) middelen die de stoelgang verbeteren. Om de stoelgang te bevorderden zijn dagelijks vezels en voldoende vocht nodig. Vezels nemen vocht op en vocht zorgt ervoor dat de stoelgang zacht blijft.
- drink dus dagelijks 2 a 2,5 liter (bij voorkeur gezuiverd) water.
- voldoende fruit eten uit de bovengenoemde lijst. Drie stuks fruit per dag, tenzij uw arts dit niet goed zou keuren. Appels zijn goed aangezien deze een hoog gehalte pectine bevatten.
- laxerende kruiden zoals Sennepeulen, alleen in overleg met een huisarts. Cayenne peper, geelwortel en gember hebben ook een laxerende werking.
- appelcider azijn: erg goed voor een natuurlijke laxans. Dit azijn wordt gemengd met water en in de ochtend gedronken.
- aloë Vera planten. Dit is ook te verkrijgen als sap.
- laxeermiddelen als product in tabletvorm bijvoorbeeld, alleen in overleg met een huisarts.

Toegevoegd na 29 minuten:
Zelf gebruik ik gedroogde pruimen in constipationele perioden. Deze zijn goedkoper en gaan langer mee. Omdat de vruchten zoet en plakkerig zijn, kan sneller tandbederf optreden. Na consumptie poetsen is dus wel verstandig.
SimonV
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Poe, zoveel laxerende fruitsoorten...? Zijn er fruitsoorten die *niet* laxerend zijn?
Poet
7 jaar geleden
Ik dacht dat banaan juist stoppend was; zelfs bij oraal gebruik :)
SimonV
7 jaar geleden
Ik heb geen vrucht kunnen vinden die niet laxerend was... Druiven, dadels, vijgen etc. dus ook... Veel mensen denken dat je verstopping krijgt van bananen, maar deze vrucht bevat veel vezels. De vezels worden niet verteerd in de dunnen darm en ze komen onveranderd aan in de dikke darm. Daar worden ze bewerkt door darmbacteriën en dit stimuleert de beweging van de darmen. Bananen zijn dus net zoals andere fruitsoorten, groente, peulvruchten en volkorenbrood goed voor de stoelgang. Eet dan wel rijpe bananen omdat onrijpe bananen klachten kunnen geven omdat ze een onverteerbaar zetmeel bevatten. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/135688-stoelgang-feiten-en-fabels.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Simon +
je schrijft als je geen verse pruimen kunt krijgen, de hele waslijst. Dit klopt, maar je kunt ook gedroogde pruimen nemen, en zelfs Slivovitsj wil helpen
SimonV
7 jaar geleden
???
Ik schrijf ook dat je gedroogde pruimen kunt nemen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
niet goed gelezen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar kan je roosvice lax kopen?
Heb er vaker naar gezocht in verschillende winkels, maar heb het nooit kunnen vinden.
Een bekende van me had het wel eens en heb het toen ook verschillende keren uitgeprobeerd met een zeer succesvol resultaat.
Maar volgens de gene waar ik het van heb uitgeprobeerd is het niet meer te koop jammergenoeg, aangezien het bij mij een zeer doeltreffend effect had.