Boekweitmeel, hoe goed is het [ of niet ] en hoe goed [ of niet ] past dit in een koolhydraatarm dieet?

Het mag bekend zijn , dat koolhydraten voor mensen die streven naar minder kilo's behoedzaam moeten worden genuttigd. Nou hoorde ik over boekweitmeel dat het béter is? dat het gezonder is? en net als bijvoorbeeld zivervliesrijst in een gezond dieet past.
Vraag : wat is er goed aan en hoe goed past dit in een koolhydraatarm dieet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.5K
bamibal
8 jaar geleden
Als je verschillende voedingswaardetabellen op internet met elkaar vergelijkt, blijkt dat het elkaar weinig ontloopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aardappels passen ook in gezond dieet, zolang je ze maar met mate eet en op de juiste wijze bereidt. Niet de aardappel, maar de jus is de dikmaker.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je zegt dat het "bekend is" dat je moet oppassen met koolhydraten als je wilt afvallen. Is dat zo? Of is dat alleen het huidige geloof in dit gedeelte van de wereld? Kijk eens naar Japan. Het Japanse voedingspatroon zit tjokvol koolhydraten. En Japanners behoren tot de minst obese volkeren van de wereld. Ik denk dus dat je niet zomaar kan zeggen dat koolhydraten dikmakers zouden zijn. Dat zijn ze namelijk niet.
Ritsuka
8 jaar geleden
je word dik van een kcal overschot, je word niet dik van koolhydraten (tenzij dit een overschot veroorzaakt).
Als je ook wilt sporten (wat aan te raden is) kan te laag in koolhydraten juist negatief uitvallen. Maar ieder persoon is anders, sommige mensen reageren er wel goed op.
tinus1969
8 jaar geleden
@Cryofiel; de zekerheid die je hier poneert (van koolhydraten wordt je njiet dik), is in feite zwaar omstreden,. Er zijn diverse goede argumneten om te denken dat koolhydraten obees zijn. Epidemiologische studies van het type 'japanners eten veel koolhydraten' blijken bovendien enorm onbetrouwbaar te zijn.
Cryofiel
8 jaar geleden
Tja, je hebt gelijk. Als je grootschalige studies naar complete bevolkingen als onbetrouwbaar wegzet, zeg je in feite dat je niet naar de praktijk hoeft te kijken. Als je besluit dat je niet hoeft te kijken hoe het zit, kun je werkelijk alles geloven wat je maar wilt.
tinus1969
8 jaar geleden
@Cryofiel.
sarcasme gaat je niet redden.
Epidemiologsiche studies hebben een aantal principiële methodologische problemen, die je ook (juist!) op skeptische websites (zoals http://skepsis.nl/ zodra zulke studies worden gebruikt om bv te bewijzen dat bidden geneest) kunt teruglezen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt hoor. Je hebt helemaal gelijk.

Antwoorden (1)

Boekweit eten heeft nog een voordeel. Het bevat namelijk goede koolhydraten. Je krijgt hierdoor minder snel trek, omdat boekweit je bloedsuikerspiegel langer in balans houdt. Dit komt omdat de koolhydraten in boekweit een lage glycemische index hebben. Dit zorgt ervoor dat jouw bloedsuikerspiegel niet te snel stijgt, maar in balans blijft. Geen heftige reacties zoals bijvoorbeeld na het eten van snelle koolhydraten of suikers dus.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar bedoel je daarmee dat het past in een koolhydraatarm dieet, of juist niet?
tinus1969
8 jaar geleden
@freamr, dit lijkt me promo-praat van een boekweitverkoper.