Is het gezond om alleen water te drinken?

Sinds 2 maanden drink ik alleen water om af te vallen en ook omdat ik graag wilde stoppen met alle soorten frisdranken en andere suikers voor mijn gezondheid. Ik eet daarnaast natuurlijk wel goed, groente,fruit en mager vlees etc. maar toch zeggen sommige mensen mij dat het niet gezond is om water als enige drank te drinken. Tot in hoeverre is dit waar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De functie van drinken is in principe niets anders dan het aanvullen van vocht, van water dus. Nu is het zo dat er (zeker in de huidige tijd) in ons drinken vaak nog andere stoffen zitten die we op zich ook goed kunnen gebruiken. Denk dan bijvoorbeeld aan allerlei vitamines in vruchtensap, maar ook suikers in frisdrank. Al deze andere stoffen zijn ook via vast voedsel te verkrijgen. Zolang je dus gewoon gevarieerd eet is het op zich geen probleem om alleen water te drinken; het lijkt me persoonlijk wel verschrikkelijk eentonig, maar dat is een andere kwestie. Strikt genomen hoeven we niet eens te drinken. Ook in vast voedsel zit meestal een zekere hoeveelheid water. Zonder kunstgrepen is die hoeveelheid echter te weinig om in de vochtbehoefte te voorzien. Door de hoeveelheid vocht in het vaste voedsel (drastisch) te verhogen zou je op zo'n manier ook in je vochtbehoefte kunnen voorzien. Bij mensen die niet meer goed kunnen slikken wordt dat bijvoorbeeld wel eens gedaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100