Is het gezond om alleen water te drinken?

Sinds 2 maanden drink ik alleen water om af te vallen en ook omdat ik graag wilde stoppen met alle soorten frisdranken en andere suikers voor mijn gezondheid. Ik eet daarnaast natuurlijk wel goed, groente,fruit en mager vlees etc. maar toch zeggen sommige mensen mij dat het niet gezond is om water als enige drank te drinken. Tot in hoeverre is dit waar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
ik drink altijd alleen maar water en thee, en ik leef nog ;)
vraag die mensen eens waarom ze van mening zijn dat dit niet gezond zou zijn, wat zou je volgens hun dan moeten drinken. Het belangrijkste is dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt, dit kan prima met gevarieerde voeding. En je waterinname moet passen bij je verbruik en situatie, 10 liter water is bijvoorbeeld een beetje veel.
Ritsuka
8 jaar geleden
je eet wel meer dan alleen groente, fruit, en mager vlees mag ik hopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor jullie reacties. Ik drink 2liter per dag, wat betreft mijn voedingspatroon, daar sukkel ik nog mee. Ik heb zo'n gezonde boodschappenlijst uitgeprint en probeer me daaraan te houden maar heb nog moeite met variëren. Ik wil namelijk wel alle benodigde voedingsstoffen etc. binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach, mensen hebben nogal de neiging om zoiets te roepen als ze het een beetje apart vinden, ze zich er geen voorstelling bij kunnen maken of als ze het zelf nooit zo zouden doen. Bij allerlei dingen waarbij je gewoontes of je gedrag wat afwijkt van het gemiddelde, kun je reacties verwachten als "dat lijkt me niet echt gezond/goed/hygiënisch/handig/.. " - of wat dan ook. Er is echt NIKS mis met het drinken van water, je voedingsstoffen krijg je binnen in je voeding en drinken doe je in het algemeen puur voor het vocht. En dat is in ruime mate aanwezig in water ;-)
PoppeSchuitema
8 jaar geleden
Ik las net in de krant dat ons leidingwater het beste en schoonste water ter wereld is. Als je niets anders zou drinken naast een normale gevarieerde voeding zou je daar geen enkel probleem mee krijgen.

Het beste antwoord

De functie van drinken is in principe niets anders dan het aanvullen van vocht, van water dus. Nu is het zo dat er (zeker in de huidige tijd) in ons drinken vaak nog andere stoffen zitten die we op zich ook goed kunnen gebruiken. Denk dan bijvoorbeeld aan allerlei vitamines in vruchtensap, maar ook suikers in frisdrank. Al deze andere stoffen zijn ook via vast voedsel te verkrijgen.
Zolang je dus gewoon gevarieerd eet is het op zich geen probleem om alleen water te drinken; het lijkt me persoonlijk wel verschrikkelijk eentonig, maar dat is een andere kwestie.

Strikt genomen hoeven we niet eens te drinken. Ook in vast voedsel zit meestal een zekere hoeveelheid water. Zonder kunstgrepen is die hoeveelheid echter te weinig om in de vochtbehoefte te voorzien. Door de hoeveelheid vocht in het vaste voedsel (drastisch) te verhogen zou je op zo'n manier ook in je vochtbehoefte kunnen voorzien. Bij mensen die niet meer goed kunnen slikken wordt dat bijvoorbeeld wel eens gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat het eentonig is, is denk ik de reden waarom andere mensen het zo raar vinden. Ik persoonlijk vind het helemaal niet erg, doordat ik nu alleen water drink voel ik me stukken beter, heb bijna nooit dorst, en ik ben aardig wat kilo's afgevallen. Dus voor mij is het het dubbel en dwars waard om dit door te zetten. Natuurlijk zo nu en dan drink ik een glas zuivel, of thee/koffie, gewoon voor de verandering.