Drink ik teveel (thee)?

Op een dag drink ik zo'n 2 liter groene thee, 1 liter zwarte thee en 1 liter kruidenthee. Daarnaast drink ik nog een paar glazen water, een beker drinkyoghurt en een glas zero cola. Wanneer drink je nu te veel en wordt het gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
dan zit je op 4-5 liter vocht in total op een dag, dat is wel erg veel hoor.
Heb je echt zoveel dorst of is het een gewoonte?
heb je al eens laten controleren op diabetes?
Cryofiel
8 jaar geleden
Zoveel vocht kan ervoor zorgen dat nuttige voedingsstoffen worden afgedreven. Je belast je nieren. Dat komt doordat de nieren niet zomaar overtollig water met wat afvalstoffen uit het bloed halen en naar de blaas sturen. In plaats daarvan doen ze dat via een omweg: eerst halen ze water plus afvalstoffen plus een heleboel nuttige stoffen uit het bloed. Zo maken ze proto-urine. Daarna wordt uit die proto-urine het water dat toch nodig is in het lichaam weer terug opgenomen in het bloed. Ook de voedingsstoffen die zijn uitgescheiden maar die toch nodig zijn, worden actief uit de proto-urine gehaald om ze te behouden voor het lichaam. Wat er dan overblijft van de proto-urine gaat als urine naar de blaas. Als jij veel drinkt, gaan er dus ook veel nuttige stoffen uit de bloedbaan naar de proto-urine. De nieren moeten dan al die nuttige voedingsstoffen weer terug"zuigen" uit de proto-urine om ze weer terug te halen naar het bloed. Dat kost energie, het belast de nieren. Verder bevat thee theïne. Dat is dezelfde stof als caffeïne. Ik ken iemand die zware hoofdpijn krijgt en misselijk wordt als hij na het wakker worden geen thee kan drinken - dat komt doordat hij dan geen theïne binnenkrijgt, hij is er echt aan verslaafd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Ritsuka
Veel drinken (liefst zoete frisdrank) is een symptoom van diabetes. Je maakt dus een zéér terechte opmerking !
zondag
8 jaar geleden
5 liter per dag? Niet normaal! Hoe krijg je het voor elkaar?
Ritsuka
8 jaar geleden
De gemiddelde persoon krijgt al teveel zout op een dag binnen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Mijn idee, Ritsuka. ALS je al mineralen gaat aanvullen, dan zeker *geen* zout. Daarvan krijg je al teveel binnen, en als je er nóg meer van gaat nemen is dat niet alleen een slecht idee, je verdrijft er ook nog eens de andere mineralen mee die je eigenlijk juist *niet* wilt verdrijven. Dus ALS je al gaat aanvullen, zul je moeten weten *welke* mineralen je nodig hebt, zodat je de tekorten gericht kunt aanvullen. Dat is beter dan zomaar een hoop zooi naar binnen werken. Nog beter is natuurlijk niet aan te vullen, maar het probleem bij de bron op te lossen. Dus zorgen dat je niet al je mineralen je lichaam uit spoelt. Dan heb je geen aanvulling meer nodig en je spaart ook nog eens je nieren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is meer een gewoonte dan dat ik echt de hele tijd dorst heb. Ik moet er misschien even bij zeggen dat ik ook veel sport en daarbij behoorlijk zweet. Daarbij heb ik meegekregen dat veel drinken gezond is, maar ben ik daar dus nogal in doorgeschoten. Ik dacht dat ik heel gezond bezig was, tot iemand laatst iets tegen me zei over watervergiftiging. Dat er door zoveel te drinken voedingsstoffen verloren gaan, daar heb ik nooit bij stilgestaan.
Bedankt voor jullie reacties! Ik doe vandaag mijn uiterste best om veel minder te drinken en da's behoorlijk wennen, maar wie weet voel ik me hierdoor in de toekomst nog fitter dan nu.
Ritsuka
8 jaar geleden
Kijken naar de kleur van je urine is een goede richtlijn om te kijken of je hoeveelheid drinken in orde is (en je kunt er ook bepaalde medische afwijkingen aan zien): http://health.clevelandclinic.org/2013/10/what-the-color-of-your-urine-says-about-you-infographic/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je drinkt heel veel, ik zou de app 'mijn water' toevoegen en je eraan houden om 3 liter per dag te gaan drinken.

Het beste antwoord

Je drinkt sowieso teveel. Dat moet echt snel minder worden.
Thee is gezond, maar zoals men altijd zegt: alles waar te voor staat is niet goed.
In thee zit net zoals in koffie cafeïne, ook wel theïne. In groene thee, maar vooral zwarte thee, zit een redelijke hoeveelheid theïne. De hoeveelheid is wel een stuk minder dan in koffie maar aangezien jij veel zwarte en groene thee drinkt kan het zijn dat je 'teveel' theïne binnenkrijgt. Symptomen zoals slapeloosheid en vermoeidheid zijn natuurlijk niet prettig. Zorg dat je minder drinkt, ongeveer 1,5 tot 2 liter: en dus ook minder thee. Als je afgezakt bent naar de 1,5 tot 2 liter vervang dan wat meer thee door water.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

2 Kopjes thee per dag is genoeg. Als je ongeveer meer dan 5 is, is het eigenlijk al te veel. Je lichaam raakt langzamerhand verslaafd aan thee. Men is dan gewend om zoveelheid thee te drinken per dag. Kortom: Je lichaam kan er niet zonder .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
hoezo raak je verslaafd aan thee? welke verslavende stoffen zittten er in waar je niet zonder kan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In groene en zwarte thee zit caffeïne.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
o.a. Orientalischer Gewürztee, mag niet verkocht worden in Nederland.
Ik heb een paar weken te veel groene thee met Ginseng gedronken. (geen liters hoor, hooguit een potje thee tussen de middag). Er was niets anders (die rooibos lust ik niet). Plotseling viel ik 's morgens als ik opstond spontaan achterover terug op bed. De hele wereld danste de HipHop.
Geen thee met Ginseng meer drinken werd geadviseerd en ja, weg was de HipHop. Je kunt dus inderdaad van bepaalde soorten thee te veel naar binnen krijgen.
Je drinkt veel teveel,je komt aan een liter of vijf en dan is daar het vocht uit je gewone voeding niet mee berekend.Een zestal liter kan al een gevaar opleveren voor ernstige verstoring van vb je electrolieten...anderhalve liter à twee liter vocht per dag is gezond,dus vlug je vochtballans beperken.
fremar