Hoe snel wordt vitamine D opgenomen in het lichaam?

Als je een extra vitaminepilletje neemt met bijv. 2500 of 5000 IU/IE.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rossie. Vitamine D in deze dosis wordt met een reden aangeraden danwel voorgeschreven. Extra pilletjes worden zelfs voor sommige groepen per definitie voorgeschreven. M.a.w. dat het niet helpt is onzin, echter, idd een eventueel tekort is niet opgelost met een enkel pileetje, daar ben ik van op de hoogte. Daarom is mijn vraag hoe snel het wordt opgenomen. Moet je het weken slikken voordat je niveaus ok zijn (of erboven), of maanden of? Het wordt mij niet duidelijk hoe snel het wordt opgenomen in je lichaam... Daarnaast heeft het veel meer impact dan enkel het verbeteren vn de calcium opname enz. Vitamien D heeft ook invloed op serotine waardes in het lichaam. M.a.w. een vitamine D tekort levert echt zware problemen op....
tinus1969
9 jaar geleden
Er is geen simpel antwoord. De meeste vitamine D wordt opgeslagen in je vet; de bloedwaarde neemt maar traag toe (de vuistregel schijnt te zijn dat je bloedwaarde iets zegt over wat je de laatste 6 weken in totaal hebt binnengekregen). Daarom is het belangrijk om systematisch vitamine D bij te slikken. Of heel veel in één keer, sommige artsen doen dat.

Antwoorden (1)

de zon zorgt voor vitamine d , dus als je naar buiten gaat neemt je huid gelijk vitamine d op... als je tabletjes of iets dergelijks neemt wordt het als eerste door je darmen opgenomen... ga eens kijken op www.zoalsjijwilt.nl daar staat vanalles over vitamine d uitgelegt over goede en slechte vitamines