kokosolie goed of slecht voor cholesterol ?

Als je cholesterol te hoog is, kan je dan wel kokosolie gebruiken? Zitten veel verzadigde vetten in

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je cholesterol gaat niet omhoog van verzadigd vet. De belangrijkste bron van cholesterol is niet je voeding, maar je lever. Je lever maakt cholesterol van 'overtollige' calorieën, niet alleen van vet maar (juist) ook van koolhydraten.

(voor de biochemische fijnproevers, zie link: cholesterol wordt gemaakt van acetyl-CoA; acetyl-CoA wordt gemaakt van zowel vet als koolhydraten; het wordt trouwens ook gemaakt van alcohol en sommige aminozuren).
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Wel beetje negatief over de lever, die kan er ook niks aan doen dat ie teveel te verwerken krijgt.
Discussiepunt is om kokosolie ook nog je HDL cholesterol kan verhogen, maar dat is momenteel nog niet duidelijk. Wanneer je met mate gebruik maakt van kokosolie is er niks aan de hand. Er moet vooral gekeken naar het totale plaatje wat betreft je voeding.
fremar