Vis is gezond, vette vis is gezond, maar hoe gezond is alleen maar nieuwe haring of alleen maar magere vis [koolvis]?

Al jaren hoor je : vis is gezond, twee keer per week vis, waarvan minimáál 1 keer vette vis [bijv. makreel of zalm], maar als je alleen maar haring zou eten [of andersom je eet die twee dagen per week alleen maar koolvis], wat zou het gevolg daarvan dan zijn?
Dus of alleen maar vette vis of alleen maar magere vis.

[uit de bron]
Vis is onderdeel van een gezonde voeding. Het valt in vak 3 van de Schijf van Vijf.

Vis is goed voor de gezondheid. Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. Daarom is het advies 2 keer per week vis te eten, waarvan minimaal 1 keer vette vis, zoals makreel of zalm.

Schaal- en schelpdieren, zoals kreeft, oesters en mosselen, zijn officieel geen vissen. Maar ze worden wel tot vis gerekend in de Schijf van Vijf.


http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vis.aspx

Toegevoegd na 6 dagen:
Hartelijk dank allemaal voor de vele reacties en Marleen voor het antwoord!!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zoals met alle voeding geldt : hoe meer afwisseling hoe beter. Maar als je 1 keer in de week vis eet, en dat is toevallig altijd een haring, is dat in elk geval beter dan nooit vis. Hoewel er ook mensen zijn die nooit vlees EN nooit vis eten, maar die door gebruik van andere dierlijke producten toch gezond weten te blijven. Helemaal geen dierlijke producten IS ook een mogelijkheid, maar wel een heel lastige, waarvoor je je voedsel werkelijk van over de hele wereld moet laten invliegen (waardoor het uiteindelijk voor mens en milieu lang niet de winst oplevert die ze claimen) en je moet er supplementen bij gebruiken. Maar de mens is een heel rendabele, flexibele voedselverwerkingsmachine, dus voor je eventueel de gevolgen gaat merken van een niet-ideaal voedingspatroon moet dat wel HEEL sterk afwijken van wat aanbevolen is en moet je dat heel lang volhouden. Zitten er dingen bij die je echt niet lust, dan is er geen enkele reden om jezelf te dwingen dat toch te eten. Zolang je uit alle voedingsgroepen (koolhydraten, eitwitten, vetten, vitaminen en vezels) maar genoeg (gevarieerds) binnenkrijgt, en alles met mate. Zolang je maar niet vergeet te genieten van je eten ; want dat wordt met alle moderne voedingsleer nog wel eens vergeten. Dat gewoon genieten van je eten ook heel erg belangrijk is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100